Skrivet av: Sven Wennerström | 25 februari, 2014

Vinterflygning

DSC_9888

Åtta soltimmar begåvades tydligen Skåne med enligt en sammanräkning för januari. Så inte undra på att jag först inte förstod var som var fel när jag tittade ut genom fönstret. Men snart drabbades jag av insikten: det verkar…kan det vara… inte är det väl… en titt i AeroWeather och visst var det VMC! CAVOK till på köpet.

I det läget finns bara en sak att göra: att överge familjen och alla eventuella helgplaner och i stället kasta sig i bilpoolsbilen och bege sig till Sturup.

DSC_9885

Dagen till ära rullade jag ut klubbens PA28 som jag inte flugit på länge nu – alla timmar det senaste halvåret har varit på DA40:an. Planet stod ytterst och var i princip fulltankat. På nästan ingen tid alls satt jag bakom spakarna och lyssnade in ATIS. Fortfarande CAVOK och sympatiskt nog var de 12 knopens vind rakt i banans riktning. Jag ställde upp på bana 17 och det kändes riktigt fint att trycka trotteln hela vägen fram och sätta fart över asfalten.

Ut via Slimminge och sedan iväg en bit österut för ett övningspass med branta svängar och långsam flygning. Ren och skär flygglädje! Jag insåg också att jag saknat PA28:an, det är ju trots allt den som jag loggat majoriteten av mina flygtimmar i.

DSC_9889

Efter en stund verkade det som om molnen krupit lite närmare och det föll några frusna regndroppar på rutan. Jag såg inga som helst tecken på isbildning, men det var ändå ett bra skäl att vända nosen  mot Sturup. Jag begärde studs-och-gå och stannade i varvet för att göra tre landningar (lika bra att ha det gjort) innan jag taxade tillbaka till klubben.

Kommentera

Kategorier

