Skrivet av: Sven Wennerström | 7 oktober, 2013

Hej lilla vän

07072013-DSC_8045

Sådärja. Då är man klar och färdig för att få flyga klubbens Diamond DA40 TDI. Det är ett modernt plastflygplan med dieselmotor och glascockpit av typen Garmin G1000.

Processen var föredömligt enkel. Själva inflygningen delades upp på två tillfällen. Dels för att det är listigt att ha lite tid på sig att komma på frågor och fundera över om något är oklart och dels för att det blåste något så förbaskat när vi flög första gången. Inga problem på höjd, men den mekaniska turbulensen på låg höjd var inte att leka med.

Planet är riktigt kul att flyga. Det är kvickt i rodren och kräver att man är rätt aktiv med spaken. Samtidigt är roderharmonin fin och planet beter sig mycket förutsägbart. Det som tog lite tid att komma underfund med var att skevroderbromsen är rätt kraftig och att vart och ett av de två stegen klaff ger brutala effekter. Förste steget får planet att stiga som en ballong. Andra steget får det att sjunka som ett piano.

 

I dag var det lite lugnare i luften och vi körde en dryg halvtimme i varvet: några landningar med och utan klaff och ett par bedömningslandningar. Därefter blev det tre varv på egen hand innan den eftertraktade raden skrevs in i loggboken.

 

Annonser

Responses

  1. […] de senaste tolv månaderna flugit mina timmar, varav minst en med lärare (i samband med att jag flög in mig på DA40) samt fått en krumelur i certifikat, loggbok och blankett av en av Transportstyrelsen utsedd […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: