Skrivet av: Sven Wennerström | 30 september, 2013

Svärfarsflygning över Skåne

28092013-IMG_2613

Det var en nära nog perfekt morgon för att flyga. Klarblå himmel och behagligt svalt. För en sekund övervägde jag och svärfar om vi skulle köra nercabbat till flygplatsen, men morgonkylan var lite för bitande. Planen för dagen var att ta en runda över svärföräldrarnas gamla gård, vidare över svärfars föräldrahem för att sedan avsluta med ett par varv över nuvarande huset på sydkusten.

När jag ringde Sturup-tornet för att få en utpassering var valmöjligheterna fullständiga. – Det är ingen vind och ingen trafik, du kan välja bana och upasseringspunkt hur du vill. Eftersom planet behövde tankas valde jag bana 11 som ligger i anslutning till tankstationen. När vi stod uppställda och fått klart att starta hade dock vinden friskat i och vi hade 8 knop snett bakifrån. Ett snabbt överslag och jag insåg att rätt åtgärd var att begära bana 29 i stället, vilket inte var några problem. Vi fick klart start, höger ut och i en stigande sväng passerade vi terminalbyggnaderna på vägen mot utpasseringspunkt DOMEN som är en väl synlig radaranläggning på Romeleåsen.

28092013-IMG_2625

Den skånska landsbygden är ett gytter av gårdar, åkrar och småvägar. Även om det öppna landskapet gör det lätt att navigera, är det inte helt trivialt att hitta rätt hus när man är ute och flyger. För att vara på den säkra sidan lade jag in gården vi skulle till som en egen waypoint i planets Garmin 430. Ni vet väl förresten hur man enkelt får fram GPS-koordinater till vilken som helst punkt på kartan? Det är bara att högerklicka på punkten i Google Maps och välja ”Vad finns här?” i menyn. I sökrutan uppenbarar sig då koordinaterna och genom att till exempel använda den här sidan kan man enkelt konvertera dem till grader-minuter-sekunder-formatet som Garmin vill ha för inmatning.

28092013-IMG_2616

När vi identifierat gården snurrade vi ett par varv, som blev ovala för att hålla avståndet till några av alla de vindkraftverk som numera står nästan överallt. Att spana på hus från ovan är ju som bekant ett utmärkt sätt att flyga ihjäl sig, så jag koncentrerade mig helt på flygningen medan svärfar skötte spanande och fotografering.

28092013-IMG_2628

Efter ett par varv fortsatte vi i riktning sydväst och gjorde om samma procedur vid svärfars föräldrahem. Dock utan GPS-stöd eftersom det finns gott om landmärken i närheten. Slutligen följde vi kusten till huset, där resten av familjen stod och vinkade. De fick ett par vingtippningar tillbaka. När vi var nöjda återstod bara att flyga upp mot inpasseringspunkten SLIMMINGE, lyssna på ATIS och ropa upp tornet med avsikt att landa. Även denna gång fick vi välja bana efter eget huvud – lite sidvind fick bli priset för kortare taxiväg när jag valde bana 35. Den enda trafiken i området var flygskolans PA-28 som låg i varvet på den andra banan, så det var bar att flyga rätt på och ansluta bas.

28092013-IMG_2632

Sammanlagt blev det en timmes riktig propagandaflygning i perfekt lugn luft och nästan obegränsad utsikt över Skåne.

28092013-IMG_2634

Annonser

Responses

  1. Flög hus och gårdfotografer på sjuttiotalet runt Sverige. ”Inga dubbeltak men två väggar ska synas”, var utbildningen, tog lika många sekunder som att läsa detta. Fungerade utmärkt. (Fast 8 tim super cub 6 da´r i veckan under några månader var så´där kul!)

    • Bra utbildning… gårdsbilden tycker jag med nöd och näppe får godkänt även om man ser liiiite dubbeltak. Kan tänka mig att kroppen protesterar efter en hel arbetsdag i en Super Cub.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: