Skrivet av: Sven Wennerström | 3 september, 2013

Nytt medical

Det blev en hektisk dag. Helt självförvållat (givetvis) hade jag väntat till sista sekunden med att förnya mitt medical. I dag var det dags att ta itu med förnyelsen på allvar. Efter en snabb räd till Synsam för att få ett färskt dokument som säger att jag ser perfekt med linser/glasögon och är fullständigt blind utan, blev det att styra kosan mot Helsingborg. Där fanns den enda flygläkaren som hade tid att fixa undersökningen innan sista dagen på mitt gamla medical.

Sa jag den enda? Inte riktigt sant. Flygläkarkliniken i Lund hade gott om tider, vilket kanske inte är så märkligt eftersom de är 1000 kronor dyrare än alla andra. Hon som jag talade med över telefon skämdes så mycket att hon helst inte ville säga vad prislappen var…

Undersökningen gick bra och jag ansågs vara frisk nog att flyga vidare. En nyhet jämfört med förra gången var att läkaren själv skrev ut det nya certifikatet. En klar förbättring jämfört med att Transportstyrelsen ska göra jobbet (och lägga på sedvanlig kopieavgift på ett antal tusen kronor (nu skulle det inte förvåna mig om det dyker upp en räkning därifrån också, även om flygläkaren lovade motsatsen)).

Nästa administrativa sak att ta hand om blir en flyglärartimme och förlängning av SEPL innan oktober är slut.

Kommentera

Kategorier

