Skrivet av: Sven Wennerström | 25 augusti, 2013

LFK 80 Fly In

LFK80

Det var på håret att det alls blev någon flygning till Linköping för att besöka flygklubbens Fly In. Planet som jag bokat sedan länge hade stått still nästan en månad i väntan på en ny motor och fram till för en vecka sedan såg prognosen inte särskilt positiv ut. Men så sent i fredags kom utskicket om att den nya motorn var påskruvad och färdig att använda.

Oklarheten kring planets status i kombination med en lite speciell vecka med inskolning på förskolan hade gjort att jag skjutit på att göra färdplaneringen. Först efter nattning och löprunda i fredags kväll  fanns det tid för kartor och driftfärdplaner. Strax efter elva skickade jag in färdplanerna via Arowebben och några minuter senare kom bekräftelsen per SMS.

Är det något som jag verkligen inte tycker om är när det blir stressigt och ont om tid när man ska iväg med planet. Trots att jag planerat för att vara i god tid på Sturup och komma iväg så att jag skulle vara framme en stund innan tio, så staplades småförseningarna på varandra och till slut stod jag där och funderade på om jag skulle behöva ringa och skjuta på den planerade avgångstiden en stund. Men att komma iväg sent skulle innebära ännu större bry framme i Linköping, med risk för fallskärmshoppare i luften över fältet. Så jag lastade in allt i planet, gjorde en raggarstart och brummade iväg till tankstationen, som just i dag tycktes ligga ännu längre bort än vanligt. Efter tankningen blev det en mer noggrann genomgång av checklistorna och med en minut till godo ropade jag upp, fick en transponderkod och klart starta från den lilla banan som ligger precis i anslutning till tankstationen.

Starttiden blev precis klockan åtta på morgonen. Det var lugnt och fint i luften och måttligt med trafik. Tämligen omgående fick jag klart att fyga direkt mot min destination och att klättra till min begärda level 55. Väl på väg i stadig och vältrimmad stigning med nosen mot min destination släppte stressen och jag pockade ihop kartorna och lade in färdplanen i Garmin 430:an. Både Kristianstad och Växjö hade stängt, så jag stannade hos Sweden hela vägen fram till Östgöta.

Någonstans här är det också läge att smyga in en ursäkt för bildmaterialet i den här bloggposten. På uppresan låg kameran i bagageutrymmet och gjorde precis exakt ingen nytta alls. Väl uppackad visade det sig att något geni (jag) endast hade packat ner ett enda objektiv. Nämligen en fast och fin 35 mm. Hur bra den gluggen än är för söta bäbisbilder, så kan det vara det allra sämsta valet för att plåta en flygdag. Nog om detta.

Bortsett från att jag fick ducka för ett par molnstrimmor som låg precis på min höjd var flygningen händelselös. Den nya motorn surrade på med perfekt jämnt varvtal. Luften var sval (11 grader på Sturup när jag startade) och lugn. Höjdmätarnålen låg som fastlimmad och när jag hittat rätt vinkel mot vinden var allt som behövdes att då och då peta lite på yoken för att behålla HSI-nålen precis i mitten.

När jag skiftat Sweden-frekvens strax norr om Växjö började det dyka upp allt fler som var på väg till Linköping. Jag skrev en liten lista över de beteckningar jag hörde för att ha lite koll på andra plan som skulle konvergera ju närmare Linköping vi kom. Jag skiftade till Östgöta kontroll, sjönk ner under kontrollerad luft och började lyssna in Saab radio. Det var en del trafik i luften, men alls inte kaotiskt. Det som vållade lite huvudbry var att Saab-fältet saknar taxibana parallellt med banan, vilket gjorde att alla landande plan behövde backtracka tillbaka till parkeringen. När jag passerat inpasseringspunkten Hovetorp, låg det två plan och snurrade på olika platser i varvet och väntade på att banan skulle bli fri. Dessutom var det ett plan in norrifrån som skulle hinna före mig. Jag bestämde mig för att vänta en stund över Golfbanan.

När trafiken började avveckla sig kring fältet, satte jag kurs mot värmeverket som syntes tydligt, korsade banan och sjönk ner till trafikvarvshöjd för att ansluta medvinden. Strax innan jag svängde bas såg jag hur Safiren som var före mig precis hade landat. Jag förkortade varvet en smula och gjorde en sjunkande sväng från medvind till final, satte hjulen i backen och rullade ut lagom till den taxibana där Safiren och Bertil Yngve stod och väntade. I gemensam trupp taxade vi tillbaka till flygklubben och ställde upp oss på gräsparkeringen. Safiren vek av till vänster för att ansluta den mäktiga samling saffar som stod för sig själva och sken.

En svag men envis motvind och snurrandet över golfbanan gjorde att flygningen tog tio minuter längre än planerat, men för övrigt gick allt perfekt enligt plan.

Safirträff

Efter parkering och inskrivning visade det sig att jag hade en mottagningskommitté på plats. Föga förvånande hade Richard sökt sig till en plats där det vankades flygplan och strax efteråt anslöt även Martin. Tillsammans utforskade vi markutställningen och sprang på Johanna som använde sitt marknadsföringsgeni till att raskt fylla upp tiderna för provlektioner. Den mängd övertalning som krävdes för att få Richard att skriva upp sig får räknas på kvantnivå…

Publiken

Inför flyguppvisningen tog vi oss bort mot grässlänten framför gästparkeringen. Det är svårt att tänka sig en bättre inramning för en flygshow än ett trettiotal influgna kärror som står i gröngräset under en vackert blå sensommarhimmel. Programmet var föredömligt rappt och innehöll i stort sett inga transportsträckor. Biltemas Spitfire var naturligtvis huvudnumret men inte långt efter kom den fantastiska uppvisningen med B17 Blå Johan (som jag skrivit om tidigare).

DSC_8458

Efter uppvisningen blev det lunchburgare och lite allmänt drällande. Richard försvann iväg för sin flygtur. Jag sprang på Lae, som också bloggat om dagen. F dök upp med barnen och mitt i alltihopa träffade jag på J, en gammal musikkompis från gymnaiset. Tiden gick fort och snart var det dags att smyga in i klubbstugan och skriva ut en väderprognos och börja fundera på hemfärden.

Spitfire

Richard hjälpte mig att knuffa planet en bit, jag stod parkerad precis framför en liten upphöjning med en sten på, och när vi sagt hej så startade jag och taxade till tankstationen. Med fulltankat plan riktade jag nosen jag mot banan. Precis när jag var på väg ut på banan öppnade Linköpingstornet och det blev viss förvirring på radion. Det löste sig dock efter lite yrvaket radioprat. Jag kom iväg och min färdplan aktiverades.

Under hemfärden var det en hel del stackmoln och jag valde att hålla mig under dem. Termiken gjorde att jag ständigt var tvungen att passa på höjdhållningen, så det var mer slitsamt än uppfärden. Dessutom var jag nog lite tröttare än vad jag ville erkänna för mig själv, för jag gjorde en del småfel. Jag upptäckte också en del slarv i planeringen från kvällen innan som jag var tvungen att korrigera under gång. Inget allvarligt dock, men irriterande. Kanske skulle jag stannat kvar i Linköping över natten och åkt utvilad, men risken hade väl varit att det hade gått sådär med den senare delen av den planen.

Hemfärd

Kronoberg och Kristianstad var stängda den här gången också. Mer medvind än vad jag räknat med och tillåtelse att göra en direktinflygning på Sturup gjorde att jag var framme ett par minuter snabbare än vad som var planerat. Planet – klubbens trotjänare – hade skött sig exemplariskt och fick en omgång med tvättsvampen innan det nattades i hangaren.

Till slut: ett stort tack till LFK som stod för ett fantastiskt arrangemang. Det var första gången jag flög till Linköping och det var första gången jag kom luftvägen till ett Fly In. Organisationen var förstklassig – vart man än tittade så stod det en vänlig människa i gul väst och visade vägen och svarade på frågor.

Responses

  1. Vilken härlig rapport, Sven! Du är såklart alltid välkommen tillbaka till Sveriges Flyghuvudstad Linköping. Och det var verkligen kanonkul att ses!

  2. Tack för besöket och ”övertalningen” i fråga om flygturen… Tack även till Johanna för att jag fick stifta bekantskap med DA-20, en helt fantastisk upplevelse! :-)


Kommentera

Kategorier

