Skrivet av: Sven Wennerström | 9 juli, 2013

Inspektionsrunda

skåne

Ibland kan det vara bra att ta en tur för att kontrollera att Skåne ligger kvar där det ska. Så sagt och gjort: jag stuvade in mig i SE-GPD och satte fart på en liten runda över slätten. Förutom att få flyga en stund över det vackra landskapet hade jag även en liten baktanke med flygningen. Jag har lovat bland andra svågern och en kamrat en runda och båda hade vissa önskemål om vad de ville se från ovan. Då vore det ju synd att behöva leta bland fält och pilevallar och mycket bättre att verka kompetent och hitta grejerna på en gång. Därav en liten rekognoceringsrunda.

DSC_8047

Kameran fick följa med för några skott på måfå ut genom rutorna.

Efter tankning ställde jag upp och lättade från bana 35, ut via domen och vidare öster ut mot Sjöbo och Österlen. För att inte flyga helt på måfå hade jag noga ritat in rutten på kartan och gjort en driftfärdplan. När man ändå ska ut och borra lite hål i luften, kan man lika väl använda tiden till att slipa på precisionen.

Efter att ha spanat av gården där min fru och svåger växte upp, blev det en vid sväng runt Tomelilla och vidare söder ut för motsvarande sväng runt Ystad.

DSC_8048

Efter Ystad följde jag i stort sett kustlinjen först till Beddingestrand för att se att svärföräldrarnas hus står kvar och sedan en inspektion av svågerns sommarstuga lite längre bort.

DSC_8053

Därifrån gick jag strax norr och Trelleborg, norr om Vellinge/Söderslätt, med nosen riktad mot brofästet. Det är svårt att flyga vilse i södra Skåne. Ska man till Malmö är det bara att följa motorvägen.

DSC_8061

DSC_8078

I Malmö är det ganska enkelt att flyga. Över själva staden är det fri luft upp till 2500 ft, vilket lämnar tillräcklig marginal för att både uppfylla reglerna och för att kunna ta sig utanför det bebyggda området om motorn skulle få för sig att ge upp.

DSC_8085

Över västra Hamnen, där jag bor, sticker Turning Torso upp som högsta objekt på drygt 600 ft, vilket gör att man även här har marginal. Ska man flyga över havet är det dock 1500 ft eller lägre som gäller för att hålla sig under Koebenhavn TMA.

DSC_8091

DSC_8093

Efter Malmö var det bara att åka tillbaka mot Sturup och landa efter att blivit instruerad till en 2 mile lång final. Flygtiden blev nästan precis en timme.

Responses

  1. Härliga bilder. skulle det vara så att du behöver sällskap när du flyger får du gärna höra av dig :)


Kommentera

Kategorier

