Skrivet av: Sven Wennerström | 17 april, 2012

Discovery flög ärevarv över Washington DC

När rymdfärjorna pensionerades (i förtid) förra året, uppstod en hård dragkamp om var de uttjänta fordonen skulle hamna. När dammet lagt sig stod det klart att Discovery kommer att ställas ut här i DC. Närmare bestämt på Smithsonian Air & Space Museums annex vid Dulles-flygplatsen. Smithsonian har förvisso redan en rymdfärja, men det är Enterprise som bara användes till glidflygtester och således aldrig varit ute i rymden. I kraft av att vara landets största flygmuseum kunde Smithsonian argumentera för att få byta upp sig till en ”riktig” rymdfärja.

I dag var det leveransdags. Discovery har preparerats på Kennedy Space Center för att kunna ställas ut. Alla giftiga kemikalier har tagits bort och motorerna har bytts ut mot replikor. En del av flyginstrumenten tror jag också har tagits bort. I övrigt kommer Discovery att vara den mest kompletta rymdfärjan som ställs ut.

Transporten till Dulles-flygplatsen sker genom att fästa rymdfärjan ovanpå en modifierad Boeing 747. När Enterprise levererades till DC för cirka 30 år sedan flög transportplanet ett varv kring huvudstaden och redan för flera månader sedan började spekulationerna om det skulle ske igen.

Härom dagen stod det klart: transporten skulle flyga över DC, frågan var bara hur man bäst skulle se den. Färdplanen var hemlig och Smithsonian gav bara en ungefärlig tidsangivelse. Ett läckt mail från Nasa som dök upp på e-postlistan DC Pilots gav lite fler ledtrådar. De anställda på Nasas anläggning norr om DC uppmanades att ta med sig fällstolar och sätta sig på gräsmattan klockan 10.00. Washington post hade samma uppgifter ett par dagar senare. Alla med brasklappar om att defileringesflygningen mycket väl skulle kunna ställas in med kort varsel. Frågan var nu bara vilken rutt transporten skulle ta.

Jag chansade på att de skulle flyga utanför centrala DC, svänga över Goddard och sedan följa in- och utflygningsrutterna från Reagan National Airport som ligger precis mitt i stan. I så fall skulle Memorial Bridge vara ett bra ställe att stå på. Jag hade både rätt och fel. När jag kom ut ut tunnelbanestationen fem minuter innan 10 dundrade det till och 747:an med last flög precis över huvudet på mig – i fel riktning dessutom! Jag försökte få upp kameran ur väskan, men allt jag fick på bild var några suddiga träd.

Kanske skulle de flyga förbi en gång till tänkte jag och fortsatte till bron, där det redan stod hundratals människor med kameror och kikare. Efter en stund såg vi planet kommer tillbaka. Den här gången flög det norr om Vita Huset, alltså en bra bit fån där jag stod. Kanske skulle det inte bli roligare än så. Men FAA måste varit på sitt mest generösa humör dagen till ära, för planet gjorde ytterligare två rundor precis över Potomacfloden och mitt huvud.

På torsdag kommer Discovery officiellt att lämnas över till Smithsonian vid en ceremoni. Efter det kommer Enterprise att flygas till New York City för att ställas ut på USS Intrepid.

Förresten – vem betalade egentligen för flygningen? Från början var det meningen att Smithsonian skulle betala de cirka 11 miljoner dollar som fraktflygningen gick på. Men tydligen var det alldeles för krångligt att skicka fakturor mellan amerikanska myndigheter, så det slutade med att Nasa bjöd på kalaset.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: