Skrivet av: Sven Wennerström | 9 mars, 2012

Miramar Air Show

Jag har en del bilder liggande från San Diego-resan som jag tänkte dela med mig av. Det råkade vara som så att min vistelse där sammanföll med Miramar Air Show. Så vad fanns annat att göra än att plocka ut en hyrbil hos Avis, stuva in mig och Richard (jag uppfattade inte honom som speciellt motvillig) och sätta fart norrut längs Interstate 805.

Marine Corps Air Station Miramar ligger bara en halvtimme norr om centrala San Diego och det dröjer inte länge innan vi ser en stor rökplym som pekar ut var fältet ligger. Röken är resultatet av en amerikansk specialitet – simulerade anfall ackompanjerade av gigantiska bensinbomber på marken. De dova detonationerna hördes medan vi parkerar på golfbanan intill basen och går till fots den sista biten in på Miramar.

Lite högtidligt är det allt, det är ju trots allt här som filmen Top Gun utspelade sig – och här som den berömda stridsskolan startade även i verkligheten. Vi tränger oss fram mellan leksaksförsäljare och gatukök som serverar saker som friterats och hamnar till slut ända framme vid staketet mot banan. Jag lirkar in öronpropparna och stänger av resten av världen.

Flygprogrammet är riktigt fint och vi har kommit lagom till the Marine Air-Ground Task Force Demonstration, med lufttankning, fallskärmshopp, Osprey och helikoptrar i alla möjliga former och konstellationer. Och fler bensinbomber. Kanske inte riktigt min kopp te, men det är svårt att inte ryckas med av den proffsiga showen.

De militära inslagen i showen är ett Harrier-demo, en F16 Falcon och en Super Hornet. Vi får se en legacy flight med en F8-F Bearcat och en heritage flight med en P51:a tillsammans med en F16.

De civila programpunkterna är bland annat Sean Tucker i sin Oracle Challenger och en dogfight mellan F8F Bearcat och A6M5 Zero (replika).

Det hela avslutas med Blue Angels, som jag också såg för snart två år sedan på Andrews.

Avslutningsvis tar vi en runda på utställningsområdet där vi bland annat klämde lite på en F-18 Super Hornet.

Responses

  1. […] att flyga i, mellan 3 200 och 4 800 fot, precis söder om Miramar MCAS. Men på grund av flygshowen på Miramar låg det ett stort TFR, en temporär restriktionszoon, i vägen. Istället fick jag planera för […]


Kommentera

Kategorier

