Skrivet av: Sven Wennerström | 28 februari, 2012

Rädda småflyget – bli aktivist!

Småflyget är hotat. Situationen i Stockholm är katastrofal och akut, men även på andra håll försvinner möjligheterna att flyga året runt eller att använda eget flyg som transportmedel. Entusiastiska stjärtsvängar från små gräsfält i all ära, men skälen för mig och många andra att ta flygcertifikatet  inbegrep också möjligheterna att ta sig någonstans.

På många håll pågår det ett intensivt arbete för att vända den här trenden. Men vi behöver göra mer! Det är inte alltid lätt att veta hur man kan hjälpa till, men det finns faktiskt en del enkla saker som alla kan göra för att förbättra situationen. Visserligen sitter jag lite bortkopplad på andra sidan atlanten, men här är vad jag skulle göra:

Flyga mer
I år tänker jag flyga minst en timme mer än vad jag gjorde förra året. Det här är det enskilt viktigaste man kan göra för att förbättra situationen för småflyget. Tillsammans kan vi öka uttaget med tusentals timmar! Det viktiga är det ekonomiska: en extra flygtimme är bra för det ekonomiska ekosystemet kring småflyget. Vi ökar efterfrågan och omsättningen för till exempel bränsle- och mekanikertjänster. Tillsammans kan vi göra så att flygklubbarna kan köpa in fler och roligare kärror. Dessutom finns en fin bonus: piloter som flyger mycket är bättre och säkrare piloter. Och har roligare.

Vara med i AOPA
Man kan – och bör – ha synpunkter på hur AOPA fungerar. Men faktum är att det är den enda organisationen som konsekvent håller koll på lagstiftningen kring allmänflyget, odlar politikerkontakter och ser till att inkomma med remissvar. AOPA i Sverige har oerhört begränsade resurser jämfört med moderorganisationen i USA, som är en mäktig lobbyorganisation. Därför är allt stöd viktigt och årsavgiften är en ganska liten del av vad flygningen totalt kostar. Behövs det fler ytor för opinionsbildning och lobbying? Absolut! Men låt oss börja med att stödja den organisation vi redan har.

AOPA

Ta med någon upp
Jag ska se till att ta med något vän, kollega eller granne upp som inte tidigare har fått uppleva glädjen att sitta i ett litet plan. Kanske kan vi tillsammans värva några nya privatpiloter? Välj en vacker dag då det är lugnt och fint i luften och se till att det blir en riktig propagandaflygning.  Även om din passagerare inte genast skriver in sig på flygskolan, kommer vi åtminstone att skapa ett par nya ambassadör för småflyget.

Lära mig något nytt
Jag tillhör den stora majoritet av privatflygare som hela tiden måste öva för att inte gradvis tappa flygtrimmen. Dessutom konkurrerar flygningen med allt annat man ska hinna med. För att flygningen ska fungera som hobby för mig, har jag märkt att jag måste sätta upp mål som fungerar som motivation: att flyga till nya platser eller att fixa ett nytt endorsement (taildragger hägrar). Låt vidareutbildning bli en motor för din flygning. Det är kul, du blir en bättre pilot och det hjälper dig att hitta motivationen att flyga mer.

Lämna färdplan
Det finns flera god skäl att flyga på färdplan. Förutom det man lärde sig flygskolan om säkerhet och att det är praktiskt, finns ytterligare en fördel: du blir en siffra i statistiken. Om vi inte använder tjänsten kommer den att försvinna. Eller beläggas med en såpass hög avgift att den blir oanvändbar.

Göra rätt
Visst ska man ju alltid göra rätt, följa procedurer och använda officiell radiofraseologi. Samtidigt har jag sett så många piloter, både här i USA och i Sverige, som slarvar, bryter mot procedurer och till och med kränker luftrum. Min egen ambitionsnivå är att göra rätt, men att hellre gå ifrån fraseologi än att inte prata alls när det är något jag tycker är oklart. Skälet till att det här är så viktigt är att jag inte tycker att vi ska ge småflygets motståndarna någon gratisammunition. Om någon frågar en tornuggla eller annan flygledare om hur vi sköter oss ska det självklara svaret vara ”oklanderligt”. När boende nära flygplatserna klagar på att vi bullrar, ska transponderloggarna visa att vi följer uppställda in- och utflygningsvägar till punkt och pricka.

Det är en tuff strid vi har framför oss. Som tur är är det lättaste sättet att bidra till småflygets överlevnad att göra det vi tycker allra bäst om: att flyga!

Synpunkter? Fler idéer om hur vi stärker småflyget eller allmänflyget i allmänhet? Kommentarsfältet är öppet!

Kommentera

Kategorier

