Skrivet av: Sven Wennerström | 25 januari, 2012

Möte på flygplatsen: Fran Bera

Det finns mycket bra med att ha flygningen som hobby. Någon av det bästa är hur oerhört socialt det är. Det är något med flygplatserna, planen, doften av 100LL, vad än det kan vara som gör att det är nästan omöjligt att inte börja prata med folk.

Pappersarbetet efter min flyglärartimme i San Diego hade fått vänta ett par dagar. Den brittiska CAA-inspektören som skulle skriva under hade varit upptagen med uppflygningar, men till slut får fick jag tag på honom och allt görs klart. Efteråt sätter jag mig ner i flygplatskaféet för en kopp kaffe.

Kaféet är äkta amerikanskt, inklusive blaskigt kaffe och en disk i rostfritt stål med golvmonterade snurrstolar framför. Roxanne, som driver stället, är sådär överväldigande charmig som bara amerikanska damer kan vara. Solen skiner, planen startar och landar. Alla som kommer in hälsar hjärtligt och får en pratstund tillsammans med sitt coffee-to-go. I hörnet bakom mig sitter två damer och dividerar om hur mycket pepparfrukter de vill ha på sina mackor. Servitören himlar med ögonen, same procedure as always. Livet, på det hela taget: alldeles utmärkt.

Jag ber Roxanne ta ett kort på mig där jag sitter vid disken och medan jag fumlar med kameran hör jag en av damerna bakom mig:

– Ska du inte ta ett kort på oss istället? Eller i vart fall komma och sätta dig här ett tag?

Roxanne lutar sig fram, blinkar och berättar att det förmodligen är en bra idé. Vem är jag att säga emot? Så jag släntrar över till Fran och Mary och slår mig ner. Fran, visar det sig, är en av fältets mest kända och älskade ansikten. Hon är i 85-årsåldern och berättar att hon också flyger. I samma ögonblick hugger hon servitören och medan hon energiskt pekar med kniven på sin macka förklarar hon precis på vilket sätt mängden pepparfrukt var fel.

Under tiden hinner Mary ge mig en snabbresumé:

– Fran firar just 70 år med flygcertifikat och har loggat i runda slängar 25 000 timmar, fördelat på i stort sett allt som går att få upp i luften.

Fran Beras flygintresse väcktes när hon som 12-åring betalade en dollar för en kort flygtur på en jordbruksutställning. Upplevelsen övertygade henne om att hon själv skulle börja flyga och efter fyra års idogt sparande satte hon igång med flyglektionerna. Föräldrarna fick dock inte reda på vad dottern höll på med förrän det var dags att gå EK –  blott 16 år gammal behövde hon nämligen deras tillstånd för att få flyga själv.

Fran har flugit det mesta, inklusive varmluftsballong, helikopter och businessjet. Certifikatet innehåller fortfarande en imponerande lång lista behörigheter. Men instruktörslicensen, berättar Fran, har hon alldeles nyligen släppt. En hel del elever har det hunnits med genom åren och som FAA Pilot Examiner har Fran dessutom licensierat cirka 3 000 piloter.

Förutom skolverksamheten har Fran öven frilansat som pilot och mäklat flygplan. Dessutom har hon ägnat sig åt air racing. Bland troféerna finns bland annat sju segrar i Power Puff Derby.

På Mary Fords YouTube-kanal hittar jag den här filmen om när hon och Fran flög Palms to Pines Air Race 2009:

Numera är det mest nöjesflygning som gäller. I den egna hangaren på Gillespie Filed står en Piper Commanche 260B som just blivit luftad tillsammans med Mary. Mary tog sitt certifikat lite senare i livet än Fran och berättar att hon bara hunnit skramla ihop ett tusental timmar.

– Hur är det i Sverige, frågar Fran när jag har avslutat mitt kaffe och är på väg, finns det några kvinnliga piloter där?

Oh yes, the best and the brightest are all women, får jag ur mig oct Fran ser påtagligt nöjd ut innan hon åter hugger servitören för att lämna lite konstruktiv kritik på matlagningen.

En längre biografi av Fran finns här.

Responses

  1. Underbart inlägg! Får mig att tro att det var nåt lätt magiskt med den där resan. Kul att det inte bara är jag som charmar mogna damer där jag drar fram.. ;-)

  2. […] ni Fran Bera? Damen jag träffade under den magiska resan till San Diego och som jag tidigare skrivit om. När […]


Kommentera

Kategorier

