Skrivet av: Sven Wennerström | 12 januari, 2012

Flygning över Stockholm

I oktober var vi hemma i Sverige en sväng för att förnya visumen. Lennart föreslog då en höstflygningen över Stockholm, vilket naturligtvis lät som en alldeles utmärkt idé. Lennart är en av de piloter som drabbats av både Tullinges och Barkarbys nedläggningar och senast jag träffade honom verkade flygsugen märkbart dämpad av stockholmseländet och certifikatet hängde i en skör tråd. Så icke nu! Den nya hemmabasen är Skå-Edeby och THF och flygsugen verkar vara i fin form.

Vädret var inte på topp när jag tog tuben till mötesplatsen vid Brommaplan. Ett nästan kompakt molntäcke hängde över stan på ca 1500 fot. Men bättre väder hade siktats över Mälaren och det blåste en del åt rätt håll. Väl ute på Skå var himlen klarblå och det blev en rejäl runda över skärgården och centrum. Här kommer en del av bilderna jag tog. Alla bilder finns som vanligt på Flickr.

Vi drog ut Zäta-Urban ur hangaren. En Piper PA-28-180 från 1966 med den gamla, raka, korta vingen. En riktig räcer! Vissa saker skiljer sig från de moderna Piprarna, en del grejer sitter inte där man är van – bland annat sitter trimmen i taket.

Inget vulgärt cigarettändaruttag. På 60-talet var det ädlare rökverk som gällde. Dessvärre hade varken jag eller Lennart varit hos Brobergs innan flygturen. Vi satte fart över det fortfarande våta gräset på Skå och satte av västerut för att titta lite närmare på molnkanten innan vi vek av mot Stäket och vidare ut mot skärgården.

Vaxholm i höstsolen, med Vägverkets gladgula bilfärjor.

Lågsniff över världens vackraste skärgård i höstfärger.

In över Gustavsberg och porslinsfabriken innan vi ber Brommatornet om att få flyga in en sväng över city. Inga problem! Vi fick en transponderkod och klart 2 000 ft över centrala Stockholm. Det skulle inte hända i Washington DC…

Lennart spakar in planet över Södermalm.

Skatteskrapan, numera studentlägenheter, och Botfills båge i förgrunden. Bakom det Slussen, Gamla Stan och Kungsholmen.

Strandvägen, Djurgårsbron, Nordiska muséet och Vasamuséet.

Nybroplan, Birger Jarlsgatan, Stureplan och Kungliga Biblioteket.

Stadsbiblioteket i korsningen Sveavägen/Odengatan.

Uggleviksreservoaren i Lill-Jansskogen.

Några av Stockholms större byggen. Från vänster till höger Karolinska Institutet Science Park, nya Karolinska Sjukhuset och Norra länken.

Nästa stora bygge: Swedbank Arena under uppbyggnad i Solna. Landsortens arenaepidemi grasserar uppenbarligen fortfarande.

På väg tillbaka mot Skå tog vi vägen över Bromma Flygplats. I förgrunden Västerbron. Men det var inte lördag, så vi höll oss ovanför brospannet ;-)

Norra parkeringen med Stockholms Flygklubbs lilla röda stuga och hangarer.

Tilbaka på Skå-Edeby och en vy i stort sett identisk med hur det såg ut första gången jag satt själv i ett flygplan. Lennart tog ut svängen lite för att jag skulle få ett fint fototillfälle. Vi avslutade med ett par studsar innan det var dags för fullstopp. När vi gjorde sista varvet dök ytterligare ett plan upp, med ett välkänt call sign från SFK – Martin David med Michael B bakom spakarna.

En alldeles lysande flygning och härligt att vara tillbaka i svenskt luftrum en stund!

Annonser

Responses

  1. Vad vackert Stockholm är från ovan! Och vilken tur ni hade med vädret.

    • Nästa gång jag är i Sverige får du visa mig Linköping från ovan!

  2. Galet vacker dag var det verkligen. Galet vackra bilder också…

    • Jag tackar och bockar för flygturen. Nästan gång blir det över DC!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: