Skrivet av: Sven Wennerström | 23 december, 2011

God Jul! – När kommer tomten?

Tomten kommer givetvis sent på julaftons kväll – efter julbordet, när kaffet, knäcken och kanske en liten liten konjak dukats fram. Så ska det vara. Men det har inte alla här i nya världen förstått. Här kommer tomten inte pulsande genom snön, utan i en flygande släde med en ganska rejäl TAS för att hinna med alla skorstenar. Givetvis ställer det till med oreda i luftrummet och som om tomtens hattande långt ifrån federala flygleder och hänsynslöst genom alla sorters luftrum inte vore nog, så har han dessutom den dåliga smaken att bara köra med en enda nav-light. En röd. Mitt fram.

Ohållbart, givetvis, i synnerhet här över huvudstaden. För vad skulle till exempel Sasha och Malia säga om tomten istället för att sladda ner på Vita Husets tak istället blev borteskorterad av stridshelikoptrar? En PR-katastrof givetvis. Därför har federala toppkrafter satts att hantera ärendet, närmare bestämt NORAD – North American Aerospace Defence Command. De följer noga tomtens irrfärd över den nordamerikanska kontinenten och visar den i realtid med hälp av Google Maps.

 

Enligt legenden började NORAD att följa tomtens släde redan 1955. Vid jultid hade Sears Roebuck & Co satt in en annons med ett telefonnummer dit barn kunde ringa för att prata med tomten. Men numret var fel! Istället för tomten var det överste Harry Shoup på CONAD (föregångaren till NORAD) som svarade. Möjligen blev han lite förvånad när det varken var Pentagon eller Vita Huset i andra änden, utan en kille som undrade var tomten egentligen höll hus. Shoup fann sig i situationen och sa till sin personal att hålla utkik efter tomten på radarn. Barnen som ringde numret fick sedan löpande uppdateringar om var tomten befann sig och en tradition var född.

Oavsett hur snabb tomtens släde är, så blir väntan ibland alltför lång innan klapparna hamnar i julstrumporna. Men en förbättring är på väg! FAA meddelar att när väl NextGen – det nya luftrumssystemet som planeras att införas i etapper fram till 2025 – är infört, så kommer tomten att kunna komma fram mycket fortare tack att han då kan bli klarerad direkt till destinationerna istället för att flyga omvägar. Kortare tid i luften innebär ju också minskad bränsleförbrukning, kanske upp till ett halv ton morötter kan sparas. Sa jag 2025? Det beror lite på om kongressen bestämmer sig för att skjuta till pengarna. Just nu ser det inte så hoppfullt ut – under året har det varit en politisk strid om att över huvud taget hålla FAA öppet och många medarbetare har varit hemskickade medan den politiska striden rasat.

Hur ska då tomten kunna hålla reda på allt det nya? Är hans flygtrim dessutom inte lite sisådär om han bara är ute och flyger en gång på år? Genom Magnus nästan avsomnade blogg hittar jag filmen som visar att tomten – precis som alla vi andra – också måste pina sig igenom flygningar med en bister kontrollant i högersätet.

 

Medan jag skriver detta kokar risgrynsgröten klart i ugnen och granen står i ett hörn och barrar sådär juligt. Återstår bara att önska er alla en riktigt God Jul!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: