Skrivet av: Sven Wennerström | 19 december, 2011

USS Intrepid

Gode vännen Kent var på besök i våras. Efter några dagar i DC valde vi att styra kosan norröver till New York City. Restipset för den som snabbt och enkelt vill mellan städerna är att välja någon av bussförbindelserna. Drygt fyra timmar tar det och är man ute i god tid kan man få biljetten för bara ett par dollar. De gånger jag åkt har jag använt Megabus, som kör med bekväma bussar utrustade med eluttag och wifi.

Den här kvällen gick vi till ett bokat bord på Spice Market. Restaurangen kör en blandning av olika östasiatiska kök ligger i Meatpacking District. När menyn var avklarad kan det hända att det slank ner en eller annan drink. Såsom det ofta händer sig i New York.

Morgonen efter var luguber, med regntunga skyar. Kent vinkades av vid Penn Station för tåg till Newark och vidare hem till Sverige. Själv hade jag några timmar över innan bussen gick. Vad är då bättre än att titta på flygplan? Fastknuten i Manhattan, på västra sidan i 46:e gatans förlängning, ligger hangarfartyget USS Intrepid som numera är ombyggt till flytande museum.

Intrepid betyder, för den som behöver friska upp skolengelskan, orädd eller äventyrlig. Det har väl skett lite av en betydelseglidning sedan hangarfartyget döptes (utgår jag ifrån), eftersom ordet numera oftast används med en lite ironisk klang. Hur som helst sattes båten i tjänst 1943 och deltog i stillahavskriget. Fram till dess att hon togs ur tjänst 1974 hann hon med såväl att plocka upp Mercury- och Gemini-kapslar som stridsuppdrag i Vietnam.

På flight deck står numera ett antal plan och helikoptrar uppställda, bland annat en A-12 Blackbird (föregångaren till SR-71).

Alldeles bredvid ligger USS Growler, en av de första ubåtarna utrustade med kryssningsmissiler. Missilerna var kärnvapenbestyckade Regulus 1, och förvarades i två tubformade hangarer  på översta däck.

Avslutningsvis ett självporträtt av en trött bloggist. Alla bilderna finns på Flickr, men ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag höll på med när jag plåtade, för bilderna blev varken många eller särskilt bra. Möjligen lite trött, som sagt.

Responses

  1. När jag var där fanns det en Concorde på en pråm bredvid båten. Sedan tyckte jag också att utställningarna inne på flygdäck var rätt balla.

    • Concorden borde ha stått där i våras också, men jag lyckades missa den. Nu ska de ju få rymdfärjan Enterprise också, som står på National Air and Space Museum Steven F. Udvar-Hazy Center i Dulles (vi får en färja som faktiskt varit ut i rymden istället).

      Du har säkert rätt om utställningarna under däck. Jag såg till att hålla mig i friska luften så mycket som möjligt när jag var där och ska utforska dem närmare nästa gång jag är på Manhattan.

  2. […] 50-åringen börjar åldras i allt snabbare takt och det är dags för pension. Till skillnad från USS Intrepid, bilden ovan, som ligger som museifartyg i New York eller USS Midway som tar emot turister i San […]

  3. […] På torsdag kommer Discovery officiellt att lämnas över till Smithsonian vid en ceremoni. Efter det kommer Enterprise att flygas till New York City för att ställas ut på USS Intrepid. […]


Kommentera

Kategorier

