Skrivet av: Sven Wennerström | 7 september, 2011

College Park

Världens äldsta flygplats som varit i kontinuerlig drift, College Park, som ligger en dryg halvtimme bort, öppnade 1909 när Wilbur Wright kom till platsen för att skola USA:s två första militära piloter – i regeringens första flygplan av typen Wright Model A. De två lyckliga som blivit utvalda till the Aeronautical Division var Lt. Frank P. Lahm och Lt. Frederic Humphreys. Tillsammans med sin instruktör, och inför ett ivrigt pressuppbåd, fick de successivt lära sig hur planet fungerade. Efter tre timmar, fyra minuter och sju sekunders flygtid var det dags för Humphrey att gå EK och blev därmed den förste amerikanske militärpiloten. Lt. Lahm var lite långsammare och behövde ytterligare några minuters DK innan han fick flyga solo.(Bilden ovan visar den ursprungliga Wright Flyer på Smithsonian Air and Space.)

College Park som sagt en fungerande flygplats, men det är inte helt lätt att flyga dit. Flygplatsen ligger nämligen inne i FRZ som täcker centrala Washington DC. Det går att få tillstånd att flyga till College Park och de två andra GA-flygplatserna i FRZ, men för att få det måste man genomgå en speciell utvärderingsprocess och lämna en uppsättning fingeravtryck. Definitivt inte värt besväret, i synnerhet som ryktet säger att man ofta blir vektorerad i evigheter innan man får landa.

Istället kan man ta bilen dit och passa på att gå på College Park Aviation Museum. I jämförelse med de två gigantiska Smithsonian-muséerna i närheten är det naturligtvis ett pyttelitet muséum, men ändå väldigt trevligt. I samlingarna finns ett 10-tal utställda flygplan, såväl original som reproduktioner. Bland annat en reproduktion av Wright Model B, byggd i trä täckt av aluminiumpulver som illusionen att planet är byggt av metall:

Spaken mellan piloterna används för att svänga och är kopplad både till vingarna (som böjs) och till sidorodret. Framåt svänger planet till vänster och bakåt till höger. Det lilla handtaget på toppen av spaken är kopplat till sidorodret och används för att kontrollera planet på marken. Pedalen styr motorns tändvikel och snöret som är kopplat till motorn öppnar dekompressionsventilen för att på så sätt flöjla propellern.

Ytterligare ett plan i samlingen med ett koordinerat rodersystem är Eurcoupe 415D, som marknadsfördes som ”spinn-, stall och slipsäkert”. Planet tillverkades i närbelägna Riverdale, MD.

Nu var flygplanen inte enda anledningen till att jag var i krokarna. Med postadress i College Park finns IKEA, vars lilla matvarubutik ibland förser oss med oumbärligheter som sill, julskinka och prinskorv. Den här gången stod det kräftor på menyn och det visade sig gå alldeles utmärkt att slörpa i sig även på den här sidan atlanten.

Annonser

Responses

  1. […] Flygbloggen trotsade elementen och sin (säkert) dödliga man cold för att gå och lyssna till ett par riktiga Tuskegee Airmen på flygmuseet i College Park. […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: