Skrivet av: Sven Wennerström | 17 augusti, 2011

VPONX-VPOOP

(Klicka på bilden för förstoring)

Öster om Washington DC finns en hel del fina utflyktsmål som man kan nå med flyg. DC ligger nämligen inte vid atlantkusten utan vid en stor bukt som heter Chesapeake Bay. Tvärs över vattnet ligger halvön Delmarva – uppkallad efter de tre delstater som delar på området: Delaware, Maryland och Virginia.

Ska man ta sig ut till Chesapeake Bay och vidare mot Atlantkusten finns det en rutt som tar en tvärs genom SFRA, mellan restriktionszonen över centrala DC och Baltimoreflygplatsens klass-b-luftrum. Som synes på bilden är det en ganska smal korridor som går från ytan upp till 2 500 fot. För att flyga precis mitt i korridoren använder man två fixpunkter – VPONX och (på bloggen tidigare nämnda) VPOOP. På baksidan av terminalkartan finns en planeringskarta och där föreslås 2 000 fot om man ska österut och 1 500 fot om man ska västerut.

På det smalaste stället har man den här utsikten när man tittar mot Centrala DC. Närmare centrum kommer man (i princip) inte som VFR-flygare. Med lite god vilja går det att urskilja Washingtonmonumentet och Kapitolium:

Med en GPS är det såklart lätt att mata in fixpunkterna och låta autopiloten göra jobbet. Vilket var precis vad jag gjorde när jag flög rutten. Men jag skulle inte tveka at flyga utan GPS heller. VPONX är väldigt lätt att hitta och följer man rätt kurs ser man snart den stora sportanläggningen vid Bowie State University som man ska flyga precis över. Det finns de som fegar och kryper ner under 1 500 fot för att komma under klass-b-hyllan och få lite större marginaler. Vanligtvis är jag en varm anhängare av den typen av feghet, men i det här fallet innebär det att man med rätt stor sannolikhet hamnar i konflikt med trafikvarvet på Tipton (KFME). Då är det bättre att hålla höjden och vara lite uppmärksam på var man flyger.

Fortsätter man rutten kommer man ut till vattnet strax söder om Annapolis, som är huvudstaden i Maryland:

VPONX-VPOOP är definitivt en bra idé när man ska österut. Alternativet är att gå norr om Baltimore, men det är en rejäl omväg om man ska ut till Delmarva. Navigeringen var inga som helst problem och trafiksituationen var ganska lugn. Samtidigt hade jag lite tur: det var ytterligare två plan som flög rutten samtidigt som jag, men vi flög alla österut och jag hade dem på samma höjd bakom mig. Jag har hört att det kan bli lite rörigt i området när det är mycket mötande trafik och alla inte följer de föreslagna höjderna.

Den här gången var det en provflygning av rutten. Nästa gång jag flyger den blir för ett besök på någon trevlig flygplats vid kusten.

Kommentera

Kategorier

