Skrivet av: Sven Wennerström | 2 augusti, 2011

Camp David – P40

En liten bit norr om min hemmaflygplats i Gaithersburg ligger Camp David som är presidentens ”lantställe”. Det är inte Obamas privata sommarstuga, utan en anläggning som hör till presidentämbetet. Ungefär som Harpsund. Här har presidenter sedan Franklin D Roosevelt spenderat ledig tid, men också bjudit in gäster för förhandlingar – som till exempel när Egyptens president Anwar Sadat och Israels premiärminister Menachem Begin år 1978 efter nästan två veckor på anläggningen skrev under Camp David-avtalen om fred i mellanöstern.

Camp David, som hör till US Navy, är oerhört välbevakat. Säkerhetsdetaljen är handplockad ur United States Marine Corps. Att flyga över Camp David är naturligtvis förbjudet, över området finns P 40, som är ett riktigt läskigt litet förbudsområde.

P 40 kan nämligen expandera. Titta på kartan längst upp. Ibland – när presidenten är på plats, antar jag – expanderar området till att täcka hela den ljusare ytan. Annars är området bara det som omfattas av den vanliga markeringen för P-områden. Det dumma är det inte kommer någon förvarning om att området ska expandera. Att området är litet när man ger sig iväg betyder inte att det inte expanderat medan man är i luften.

”Rätt sätt” att hålla sig informerad är ju att ta del av notam innan man far iväg, men det hjälper ju inte om området hastigt och lustigt expanderar. Notam finns på nätet och ska också tillhandahållas av Lockhead Martins personal när man ringer in. Kvaliteten på LM:s service är dock väldigt varierande. Ofta kommer man till en lokal briefer som vet hur närområdet fungerar och får svar i stil med att ”just nu är området inte expanderat”. Ibland kommer man till någon som inte alls vet hur det funkar lokalt och jag har vid det här laget hört en del varianter på temat ”det där har jag ingen aning om hur det funkar”.

Flyger man på färdplan är möjligheten större att man får rätt information om hur området ser ut för tillfället och har man XM-länk i planet så ska områdets aktuella status vara uppdaterad på nav-skärmen. Snacket på flygplatsen är att det finns folk som sett området expandera medan de varit ute, men också att området varit expanderat utan att det synts i planet. Det behöver i och för sig inte betyda något annat än att planets ägare glömt eller snålat med sin XM-prenumeration, men säger ändå att det kan vara en klok idé att inte bara lite på det som syns på nav-skärmen.

Här ser vi P 40 (purpur) och R 4009 (grönt) från ca 35 000 ft. Det grå området i bakgrunden är klass-b-luftrummet över Baltimore, Andrews, Reagan och Dulles. Purpurområdena i bakgrunden är över centrala DC och över vicepresidentens residens.

Sammanfattningsvis kan man säga att betydligt mer erfarna flygare än jag ser till att hålla sig borta från det expanderade området. Oavsett vad notam säger. För det är nämligen inte helt ovanligt att folk flyger fel och får påhälsning av jaktflyg. För ungefär en månad sedan hände det tre gånger under en och samma helg.

Ytterligare en incident var för drygt fem år sedan när Austin Meyers, skaparen av X-Plane, fick påhälsning av en F-18. Hans berättelse är intressant, men jag har lite svårt att känna någon sympati för honom i det här fallet. Han valde att ge sig iväg utan att veta hur luftrummet fungerade, han valde att inte flyga på färdplan och när han blev kontaktad över radion, drog han genast slutsatsen att det inte gällde honom istället för att svara och reda ut situationen.

Själv håller jag mig undan. Det finns roligare sätt att titta på stridsflygplan än genom sidorutan på en Cessna.

Annonser

Responses

  1. […] efter 10 minuter var jag utanför DC SFRA och fortsatte nästan rakt norrut (noga med att hålla mig utanför P40). Vädret var en smula disigt, måttlig vind (ca 18 kt på 4 500 ft) och underbart svalt […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: