Skrivet av: Sven Wennerström | 18 juli, 2011

Rymdfärjans sista färd

3-2-1… ett par hundra personer räknade ner tillsammans i galleri 113Smithsonian Air and Space Museum i centrala DC när rymdfärjan lyfte för sista gången. Jag hade lekt med tanken på att göra en blixtvisit till Florida för att se det hela live, men logistikproblem, överhängande risk för uppskjuten uppskjutning på grund av busväder och uppemot en miljon andra besökare i området gjorde att jag valde plan B istället – att gå ner till Air and Space. Där anslöt dessutom besökande brittiska vännerna Sarah och Tom.

Lite sorgligt är det allt att rymdfärjeprogrammet går i graven när Discovery återvänder den 21 juli. Det är inte åldern som pensionerar rymdfärjorna – det är pigga trettioåringar som var och en är certifierad för 100 uppdrag. Istället är det ekonomi och politik som står i vägen.

Det argumenteras fram och tillbaka kring rymdfärjans tekniska fördelar och tillkortakommanden, men den politiska knäckfrågan är att skyttelprogrammet aldrig lyckats nå sitt huvudmål: rutinmässiga, billiga rymdfärder. När projektet såldes in till kongressen var ambitionen ett skott i veckan till en kostnad av vardera 7 miljoner dollar. I verkligheten blev det betydligt färre uppdrag och totalt har varje uppskjutning gott loss på närmare en miljard dollar.

 

Så kanske är det rimligt att offra rymdfärjorna för att frigöra resurser till det som NASA är ensamma i världen om: grundforskningen och planeringen inför en bemannad marsfärd. Kommersiella intressen får sköta transporterna till låga omloppsbanor och Kinas rymdprogram tar stora steg framåt, nästa milstolpe är att skjuta upp en rymdstation.

Samtidigt är det en farlig strategi. Rymdfärjan är en stark symbol för det amerikanska rymdprogrammet. När den inte längre finns blir det ännu lättare för kongressen som brottas med stora budgetproblem att strypa finansieringen. Hur länge kommer det att dröja innan det finns en ny symbol, ett nytt projekt som på samma sätt sätter fart på människors fantasi och drömmar?

Annonser

Responses

  1. […] rymdfärjorna pensionerades (i förtid) förra året, uppstod en hård dragkamp om var de uttjänta fordonen skulle hamna. När dammet lagt sig stod det […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: