Skrivet av: Sven Wennerström | 10 juni, 2011

Luft under vingarna

Det har faktiskt flugits lika dåligt som det bloggats här på sistone.

Det började egentligen redan i vintras, med vad som jag då trodde bara var en skojig liten episod om att min favoritkärra hade sålts och inte längre var tillgänglig för bokning. Istället blev det att flyga på de nyare, dyrare Cessnorna med glascockpit. Inget fel i det. Glas är trevligt, i synnerhet när man ska navigera i det hårt reglerade och något komplicerade luftrummet över Washington DC.

Vad jag inte visste då, var att flygplansförsäljningen bara var det första tecknet på att min uthyrare (och faktiskt hela flygplatsen) hade inlett en rejäl omstrukturering av verksamheten. Resultatet har varit en kaotisk vår. Flygplanen har inte varit tillgängliga, ibland för att de stått på andra flygplatser och ibland för att de inte servats i tid. Uthyraren har bytt lokaler och lyckades slarva bort alla papper och filer. Två gånger. Det har brustit i bränslehanteringen. Detta, i kombination med den för VFR-flygare alltid närvarande väderfaktorn, gjorde att jag under våren fick ställa in 8-10 flygningar på raken.

Ni förstår varthän det barkade… besväret och tidsåtgngen för varje inställd flygning gjorde att det tog längre och längre tid för mig att boka en ny. Visst funderade jag flera gånger på att ta min business till någon annan firma, men närmsta lämpliga fält ligger ytterligare en timme bort med bil och de flygklubbar som finns på hemmafältet kräver för stora andelsköp för att det ska vara ekonomiskt vettigt. Jag hoppades helt enkelt på att det skulle ordna upp sig på hemmabasen.

Till slut infann sig också en vag känsla av att det gått så lång tid med inställda flygningar att jag kanske inte längre nådde upp till den standard jag kräver av mig själv för att ansvara för ett plan. Motstridiga känslor, då flygsuget också var stort.

Lösningen blev att slå en signal till en av flyglärarna. Efter ett par inställda försök – åskväder – så blev det äntligen av i veckan. Jag lastade in mig själv och Ryan i en av Cessnorna för ett par studs-och-gå.

Det är värmebölja i DC. Termometern visade på drygt 35 grader celsius och mist 10 grader varmare på fältet, en temperatur som varken flygare eller flygplan tycker särskilt bra om. Jag var tvungen att magra motorn rejält för att få den att över huvud taget trivas och tro mig när jag säger att en Cessna inte stiger som en raket under de förhållandena… Frågan är om vi alls hade kommit över trädtopparna om vi varit fullastade och fulltankade.

Vad mer kan man säga om flygningen? Det var lite blåsigt, 12-13 knop, men vinden låg i princip rakt i banan. Och jag kan meddela att jag fortfarande kan flyga. Trots uppehållet flög jag vackra varv över Maryland och spikade farterna. Varje gång. Med och utan klaff. Sättningarna kunde varit bättre, men jag skyller på en envis pool med turbulens på kort final (inte olikt den som brukade finnas på salig Barkarby bana 24 (vill jag minnas)). Det var ganska mycket trafik: som mest var vi fyra i varvet plus en helikopter som gjorde en 5 miles lång, rak inflygning. Radion gick varm.

Ryan, som väl ville göra skäl för pengarna, underhöll med lite frågesport om mitt beslutsfattande och domen efteråt var att han ansåg att jag är en oerhört försiktig och riskavert pilot. Något som jag tar som en komplimang. Och som väl antagligen var skälet att han satt i högersits.

Det verkar som om flygföretaget där jag hyr har fått ordning på torpet nu. Dessutom ha de köpt på sig en gammal Warrior, som jag ser fram emot att flyga billiga timmar i.

Kanske hade det gått precis lika bra att komma igång igen på egen hand. Men det var en extra trygghet att ha en erfaren pilot med i planet. Jag fick en del nyttiga tips, hade ett extra par ögon att spana efter trafik med och fick dessutom lära mig hur den höjdhållande autopiloten funkar. Väl spenderade pengar, tycker jag. Och förbannat roligt.

Responses

  1. […] som inte funkade så bra var företaget jag hyrde av. Jag har nämnt det tidigare. Kombinationen av strul från deras sida och att jag själv inte var tillräckligt engagerad för […]


Kommentera

Kategorier

