Skrivet av: Sven Wennerström | 9 februari, 2011

Nya flygkartor

FAA flygkartor

I fredags kom det ett par nya flygkartor med posten. De amerikanska sectional charts och terminal area charts som ges ut av FAA uppdateras med jämna mellanrum och flera pilotshoppar ger en möjlighet att prenumerera på kartorna. Min prenumeration tar MyPilotStore.com hand om.

Kartorna ser lite annorlunda ut jämfört med KSAB-kartorna. De amerikanska kartorna är dessvärre betydligt mindre tydliga än de svenska motsvarigheterna. Dels gör trycket att kontrasten är ganska dålig och dels är kartorna nerlusade med alla luftrumsgränser. Det senare beror ju i och för sig på en i grunden bra sak: att det finns massor av flygplatser att flyga till.

Dessutom tror jag bestämt att de amerikanska kartorna innehåller mer information än den svenska (mitt minne kan svika mig här), eftersom exempelvis alla radiofrekvenser står utsatta och det finns en hel del små informationsrutor som förklarar specialprocedurer.

Vill du se hur kartorna ser ut, så finns de att ladda ner som högupplösta bilder här.

Specialprocedurer är något som det finns gott om här i Washington DC-området och därför är det en extra bra idé att hålla kartorna uppdaterade. Min prenumeration gäller både Washington Sectional och Baltimore-Washington Terminal. När prislappen – inklusive frakt – för en sectional är $ 7.90 och terminalkartan kostar $ 4.70, så är det egentligen inte så mycket att snacka om. Mellan utgivningarna kommer det dessutom uppdateringar per e-post.

Inför den här leveransen gjorde jag också en tilläggsbeställning på ytterligare en sectional chart. Vilken det är tänkte jag återkomma till vid senare tillfälle.

Kommentera

Kategorier

