Skrivet av: Sven Wennerström | 10 januari, 2011

Pilotmiss utrymde kongressen

Kapitolium i Washington DC

Förra lördagen – nyårsdagen – utrymdes kapitolium och F16-plan lyfte från Andrews-basen när ett kommersiellt flygplan av misstag flög in i den speciella flygrestriktionszonen över Washington DC. Intrång i den yttre restriktionszonen sker nästan dagligen, medan det är mer ovanligt i den inre zonen.

För att vara en restriktionszon flygs det en hel del över centrala DC. Dels ligger inrikesflygplatsen (Ronald Reagan National, DCA) mitt i den cirkel som definierar området och dels finns det  ytterligare tre flygplatser i zonen. Till och från DCA är endast IFR-trafik tillåten och för att få flyga till de andra flygplatserna – som i princip är öppna för GA – krävs att piloten genomgår en speciell bakgrundskontroll. Det ryktas också om att trafikledningen på pin jävulskap gärna radarvektorerar småflygplan kors och tvärs innan man får landa på dessa flygplatser. Det är sannolikt inte helt sant, men ger en bild av hur krångligt flygare upplever att det är att hantera regelverket som styr de mer centrala delarna av DC.

Under nyårsdagen var det Piedmont Airlines DHC-8 Dash 8, på väg till DCA, som under ca 15 minuter förlorade radiokontakten med trafikledningen på grund av att besättningen rattat in fel frekvens. En lång rad myndigheter övervakar med manuella och automatiska system luftrummet över huvudstaden och planet utlöste något eller några av dessa system. Det i sin tur utlöste ”aircon red” – intrång i luftrummet. Strax därpå skickades också ett mail till alla kongressledamöter och anställda i kongressen att de skulle evakuera kapitolium.

Det sägs också att evakueringslarmen började tjuta, vilket skulle ha hörts över stora delar av centrala DC. Själv var jag inte i närheten – jag hade föräldrar och bror på besök över jul och nyår och vi besökte kongressen på nyårsafton, dagen innan incidenten. Besökscentrumet var för övrigt stängt under nyårsdagen och nästan ingen var i huset eftersom kongressens vårtermin inleddes först veckan efter.

Tjugo minuter efter att larmet gått deklarerades åter igen ”aircon green”.

Annonser

Responses

  1. En flight blev tre flighter. Vilken Miss det här klarar vi inte. Vi är för unga och har inte rätt karta. Bäst att flyga efter kompassen landningen kommer att bli hård.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: