Skrivet av: Sven Wennerström | 24 november, 2010

Laservarning för snedflygare

För en tid sedan var jag på ett av FAA:s informationsmöten i DC. Inbjudningar kommer då och då ifall man är registrerad på FaaSafety.gov. Mötet hölls på en av Nasas anläggningar strax norr om stan (i närheten av svensktemplet Ikea) och programmets huvudpunkt var information om en del nyheter i DC SFRA.

Men först kom en liten vädjan om allmän skärpning. Det har tydligen inträffat en hel del onödiga haverier i samband med landning den senaste tiden där småplan har hamnat utanför flygplatsområdet. Huvudproblemet tycks vara landningar för långt in på banan. Eftersom flyget i DC kämpar med samma imageproblem som vi är vana vid från Sverige (om än kanske i något mindre omfattning), så innebär varje haveri att protesterna mot de lokala flygplatserna ökar i styrka.

FAA-inspektören som ledde diskussionen berättade om ett personligt projekt han höll på med, nämligen att tillsammans med flygplatscheferna sätta upp hemmagjorda skyltar som markerar 1/3 av banlängden. Om man seglar förbi märket utan att ha hjulen i marken så är tanken att man ska dra på. Kanske hjälper det till i beslutsfattandet. För nästan ingen kostnad alls verkar det vara en god idé.

Så till själva huvudnumret. Restriktionszonen över DC är relativt ny och myndigheterna arbetar fortfarande med att forma de regler som gäller och att se till att procedurer och radiofraseologi stämmer överens med reglerna. FAA-inspektören gav oss först en kort genomgång över hur TRACON ser ut och fungerar och berättade sedan om en del förändrade procedurer. Den efterföljande diskussionen var intressant, för det visade sig att de flesta i rummet – även flyglärare som verkar inom SFRA –  kände sig osäkra på hur reglerna fungerar i vissa situationer.

Att bara ta sig in och ut ur området behärskar nog alla. Men på frågan om hur man ska göra för att till exempel flyga från en flygplats till en annan inom området, göra några studs-och-gå för att sedan flyga hem, så tror jag ingen i rummet hade vågat komma med ett bestämt svar.

FAA-inspektören hade en ganska sorglös inställning och standardsvaret var att ”snacka med flygledningen”, något som jag är säker på att inspektör’n själv inte har några problem med, men som många andra nog skulle dra sig för. Särskilt som vi just fått informationen om alla de ospecificerade myndigheter som ständigt övervakar luftrummet över DC. Enligt FAA-inspektören är det cirka 150 olika myndigheter som har en hotline till flygledningen och det räknas tydligen ständigt och i relatid på potentiella hotbilder baserat på hur flygtrafiken rör sig.

Det sker ganska många intrång i restriktionsområden i USA (kanske för att informationen ofta är bristfällig?) och bara i DC sägs det ske ungefär ett intrång per dag. Det har lett till att det skickades ut information om hur det går till att bli avvisad av stridsflyg eller helikopter. I DC finns dessutom ett system visuell avvisning som bygger på att plan som flyger snett och som inte går att nå över radio blir varnade med röda och gröna lasersignaler. Billigare och säkrare än att veva igång en F22:a får man anta.

En bonus för kvällen var att Nasa hade en liten utställning i anslutning till lokalen där vi var:

Annonser

Responses

  1. Att bli avvisad av något som ser ut som en AH-64 skulle förmodligen kännas lite svettigt. Attackhelikoptrar är liksom ett argument i sig själva, av typen ”don’t run, you’ll only die tired”. ;-)

    • Kanske lite svettigt. Lite.

  2. […] speciella flygrestriktionszonen över Washington DC. Intrång i den yttre restriktionszonen sker nästan dagligen, medan det är mer ovanligt i den inre […]

  3. […] är det ju så att jag har blivit skrämd av myndigheterna att inte flyga över linjer på kartor hur som helst, så jag passade på att fråga en flyglärare […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: