Skrivet av: Sven Wennerström | 23 november, 2010

Dags för glas

Idag var planen en liten morgonflygning. Snabb frukost och iväg tidigt. En blick ut genom fönstret tydde på fint flygväder och Metar och Taf för Dulles och Gaithersburg såg också bra ut. Framme på flygplatsen är rutinen enkel. Man säger hej till tjejen bakom disken, får flygplanspärmen och sedan går man ner till pilotrummet för att göra en väderkoll, den sista planeringen och lämna in färdplan för att få flyga i DC SFRA (uttalas ”suffer”…). Fick också standardbriefen med väder och notam och plötsligt såg det inte så bra ut. Visibility 3/4 miles i Frederick, ingen rapport för Carrol County och – visade det sig – vår egen väderstation hade  självdött under morgonen. Taffarna visade dock visst hopp om uppklarnande väder, så jag bestämde mig för att göra i ordning planet i vilket fall som helst.

Öppnade grinden till airside, morsade på några uniformerade businessjetpiloter och upptäckte att parkeringsrutan där Alpha Tango alltid står var tom. Vilket var märkligt, eftersom jag hade nyckeln i handen. Jag spanade lite längs taxibanan och plattan, utan att se någon Cessna med ens liknande färgteckning (blekt blå på mörkvitt) och det var bara att gå in och fråga om Alpha Tango möjligen var bortslarvad.

– There is no Alpha Tango, blev svaret. Den är såld.

Hela morgonen har jag varit inställd på att flyga just Alpha Tango och jag lyckades alltså gå igenom flygplanspärmen utan att notera att den hade ett annat tail number. Ännu värre: jag hade uppgett Alpha Tango när jag lämnade färdplanen, så det var bara att springa ner i pilotrummet, ringa upp och och be att få ändra tail number i den tidigare färdplanen från Alpha Tango till Oscar Charlie. Briefern i andra änden informerade att färdplanen redan var ivägskickad och att han minsann skulle behöva ringa ett jobbigt samtal för att ändra. Där någonstans drabbas jag av insikten att jag läst upp det nya regnumret från den handskrivna nyckelbrickan och att ”Oscar” lika väl kan vara ”Zero”. Medan briefern ger mig en nästan onödigt detaljerad beskrivning av alla de steg han nu måste genomföra, bläddrar jag febrilt i pärmen för att hitta planets tail number utskrivet med ett mera läsbart typsnitt och bestämmer mig efter hastigt övervägande att O:et är såpass ovalt att det borde vara en nolla.

– Öhm… I’m sorry but…

Efter den sista korrigeringen och efter att svarat jakande på den obligatoriska frågan om jag är bekant med specialreglerna för DC-området verkar allt grönt. Om det inte vore för tekniken…

Alpha Tango var nämligen det sista av planen med gammaldags cockpit (well, tekniskt sett det näst sista, 747 har också klockor, men det planet är så skruttigt att det bara var en tidsfråga innan Alpha Tango verkligen skulle vara sist. Jag flyger inte 747). I början av året checkade jag förvisso ut mig på G1000-planen, men utcheckningen var så rudimentär att jag inte riktigt kände att jag hade koll på tekniken. Jag bestämde mig då för att skjuta G1000 på framtiden och hålla mig till klockor. Hyran för Alpha Tango var lägre och med en Garmin 430 installerad var mervärdet av G1000 väldigt litet. Min plan var dock att göra min flygträning (som ska ske innan oktober nästa år) med glascockpit, och då göra skillnadsutbildningen för EFIS enligt europeisk modell.

Det blev ingen flygning idag. Sikten var fortsatt dålig och min bokade tid höll på att gå ut. Nästa gång blir en timme med instruktör för ett seriöst försök att lära mig G1000. Det finns en del kurser på DVD och online att förbereda sig med, men de verkar alla kräva Windows som operativsystem för att köra simulatorn. Det får bli en bok istället.

Att gå över till glas var väl oundvikligt och nu är ett tillfälle så gott som något.

Responses

  1. Jag tyckte det var onödigt mycket strul med rutiner på flygklubben och i tornet på Säve. Strul var det också med färdplaner och väder. En gång hade någon strukit min bokning. Men sålt planet! Det var värre!


Kommentera

Kategorier

