Skrivet av: Sven Wennerström | 2 augusti, 2010

Plötsliga flygplan

Uppdaterad. Vad gör man inte för att få gå på ett bra kalas? I det här fallet var kalaset ett bröllop i engelsk herrgårdsmiljö och uppoffringen var att sitta några timmar på Continentals 757:a respektive Aer Lingus A330 fram och tillbaka över Atlanten. Tack vare en kombination av sedan tidigare outnyttjade returbiljetter, bonuspoäng och lite flit framför ett antal resebokningssajter blev resan ekonomiskt möjlig. Efter buss till EWR och en god natts sömn på planet väntade Manchester på oss med traditionsenligt brittiskt duggregn och dimma.

Hela fredagen att fylla och ett av stoppen var industrimuseet i Manchester. Egentligen bara för att äta lunch och titta på utställningen om den tidiga industrialiseringen. Väl på plats insåg vi vidden av vår felprioritering. Museet hade varit värt en resa i sig (kanske inte från USA, men en tur från Sverige hade jag inte tvekat en sekund på). Och en av hallarna visade sig vara ägnad åt Air and Space. Istället för att gå en hel dag bland föremålen blev det ett snabbt varv och några spridda kameraskott. Samt en mental anteckning om att åka tillbaka. Bilderna är klickbara.

En Socata (Societe de Construction d’Avions de Tourisme et d’Affaires) Rallye Club från 1971.

Ett av utställningens huvudnummer, en Avro Shackleton Early Airborne Warning (EAW2). Typen flög för första gången 1949 och kan vara i luften upp till ett dygn. RAF:s 8:e skvadron lät planet hänga i fram till 1991 och enligt Wikipedia användes planet även av det sydafrikanska flygvapnet fram till 1984. I Sydafrika finns tydligen ett flygande exemplar, SAAF 1722, kvar. Individen på bilden byggdes först som spaningsplan (MR2) 1954, men konverterades till EAW 1972. Notera de motroterande propellrarna. Kanske inbillar jag mig, men får inte den märkliga nosen och den trekantiga munnen planet att likna en viss filmfigur…?

Kanske inte. Avslutningsvis en bild på ett English Electric P1A, det första brittiska jetplanet som flög snabbare än ljudet i planflykt. Det här är plan nummer två. Dessa experimentflygplan utvecklades sedan till English Electric Lightning.

Annonser

Responses

  1. Bärgarn!

  2. Shackleton är ju en AVGAS-dinosaur som fick hänga med bra mycket längre än vad som från början var tänkt. RAF Nos 8 Sqn. hade dem fram till ca 1991 vill jag minnas.

    …att de som sedan flög Lancaster i Battle of Britain Memorial Flight allt som oftast hade kommit från 8 Sqn var väl inte sååå konstigt. Och Avro Lancaster är äldre bror till Shackleton, eller hur man ska uttrycka det :)

    • Fred! Du är en ständig källa till viktigt vetande! Tack för kommentaren, jag har uppdaterat inlägget.

  3. Ett sånt där hundplan skulle man ha. Kanske man kunde skrämma kattjävlarna från tomte…?

  4. På väg in flygvårlden. Håller på att bli släkt med pionjären Cederqvist. Så tjejen tycker bäst om dubbeldäckare. Fokker triplane Sop Camel. Är släkt med avitören Elsa Andersson och gillar de gamla långsamma flygplanen med hostande motorer.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: