Skrivet av: Sven Wennerström | 11 juni, 2010

Haveri mitt i DC

(jag har ont om prickar och ringar. Satter dit fler sa snart jag skaffat nya)

Jag vet inte om den här historien har nått Sverige, men tidigare i veckan havererade i vart fall ett flygplan mitt inne i DC, på en av landningsbanorna vid inrikesflygplatsen. Planet var en Boeing Stearman PT-17 från 1943 och som tur var klarade sig båda ombord helt utan skador.

DCA ligger mitt inne i FRZ – flygförbudszonen över DC – bara ett mäklarstenkast från The Mall och Pentagon. Egentligen är det bara tillåtet med IFR-trafik till och från flygplatsen, men den har gången gjordes ett undantag for åtta stycken veteranplan som skulle göra PR for den nya IMAX-3D-filmen ”Legends of Flight” som i dagarna går upp på Air and Space Museum.

Det bar sig alltså inte bättre an att ett av planen havererade i samband med landningen och för att göra historien ännu bättre, så var det en reporter från Washington Post som var passagerare ombord. Tidningen har en utförligare beskrivning av händelsen, tillsammans med en personlig betraktelse.

Responses

  1. Vilken fin sång på slutet :-)

  2. Om man läser på diverse andra flygforum finns det andrahandsuppgifter, dvs direkt från folk som känner piloten, att det var klantarschlet i framsits som tog spjärn mot, guess what, pedalerna för att komma högre upp med sin videokamera i landningen (What do you mean ”toe-brakes”?). Ibland förstår man varför dom fortfarande har dödsstraff i USA.


Kommentera

Kategorier

