Skrivet av: Sven Wennerström | 21 april, 2010

Flygning i SFRA

Jag har tidigare berättat om att luftrummet över Washington DC lyder under speciella regler. Hur gör man då för att flyga i det som kallas för SFRA – Special Flight Rules Area? Det är faktiskt inte så komplicerat. Här följer en detaljerad beskrivning, varvat med några bilder från måndagens flygning som Richard förtjänstfullt dokumenterade.

Det första man måste göra för att få flyga över DC är att lämna en SFRA-färdplan. Den ringer man in till Lockheed Martin Flight Services och den ser ut som en vanlig färdplan, med den skillnaden att man också ska säga vilken gate man ska till. Cirkeln som markerar gränsen för SFRA är uppdelad i åtta namngivna portar. Närmaste porten från Gaithersburg är Wooley.

När man lämnar sin färdplan kan man också begära att få information om väder, prognoser och relevanta NOTAM. Det är inte ovanligt att det finns NOTAM man måste känna till – förra veckan var till exempel hela SFRA stängt för VFR-trafik i samband med kärnvapentoppmötet. En annan sak att göra bort sig på är om restriktionsområdet över Camp David är expanderat eller inte.

Innan block off tar man kontakt med Potomac Clearence, antingen via radio eller telefon. Fraseologin är:

Potomac Clearance. Skyhawk 911AT at Gaithersburg, VFR departure.

Som svar får man då sin transponderkod och vilken av Potomacs frekvenser man ska använda. Frekvenserna är uppdelade efter sektorer, men ibland är vissa av frekvenserna ihopslagna, så man kan inte bara lita till kartan. Efter det skiftar man till flygplatsens CTAF, genomför taxi och motoruppkörning som vanligt och startar. Efter starten meddelar man sin position till CTAF tillsammans med ”last message” innan man växlar till den frekvens som man fått av Clearance.

Potomac Departure. Skyhawk 911AT off Gaithersburg.

Till svar får man radar contact och uppmanas fortsätta till den port man valt, samt att hålla sig utanför Class B-luftrum. Sådant finns det en hel del av i SFRA i form av de ”trattar” som går ner till flygplatserna Dulles, Reagan, Baltimore och Andrews.

När man kommit fram till sin port, säger Potomac Departure till en att ställa transpondern på VFR, det vill säga 1200. Sedan är man fri att göra vad man vill! Till exempel öva på branta svängar.

När man åter vill tillbaka till Gaithersburg ropar man på frekvensen som är angiven för den sektor man är på väg mot:

Potomac Approach, Skyhawk 911AT, VFR inbound to Gaithersburg.

Som svar får man en transponderkod och när man ställt in den ropar snart Approach och meddelar radar contact och att man får fortsätta i SFRA. När man sedan har visuell kontakt med flygplatsen meddelar man Gaithersburg in sight och får då instruktionen att byta till CTAF. Transponderkoden behåller man tills man landat och färdplanen stängs automatiskt.

Komplicerat? Inte särskilt. Lite pyssligt första gångerna, men man vänjer sig förvånansvärt fort. Beroende när på dagen man flyger kan det vara mer eller mindre trafik på kanalen men oftast är det ganska lugnt. Jag har varit tvungen att fråga say again ett par gånger när flygledaren har pratat alldeles för fort. De flesta är flygledarna är dock mycket professionella och ger instruktioner i samma hastighet (eller lite långsammare) som man själv pratar.

Annonser

Responses

  1. Härligt väder! I dag vaknade i alla fall Västeråsbor till snöfall.. mitt i april :P

    • Ja, det var riktigt fint. Just nu är de bra dagarna ungefär som en lagom svensk sommar.

  2. Tack för en superfin flygning!
    Kul att se bilderna efter att de trollats med, mycket snyggare än vad jag minns dem. :-)
    /R

    • Ja det ar skoj att vinden låg rätt och vi kom iväg! Hur går det med din nästa flygning genom askmolnet?

  3. PELTOR! ;-)

    • Givet!

  4. Hej Sven. Spännande, jag blir sugen på att komma över och flyga lite (mycket)…… Vi hörs.

    Mvh
    johan

    • Säg till när du har vägarna förbi så tar vi en tur över Chesapeake Bay!

  5. Det här med SFRA påminner mig om en sak du MÅSTE känna till om TFR, men som din instruktör med största sannolikhet glömt bort (eller kanske inte ens känner till själv!) när ni pratade om just TFR. Som du vet hittar du senaste upplagan om gällande TFR i NOTAM, men….. det finns även vad som kallas allmänt för ”pop-up TFR’s”, dvs de som inte finns med i något NOTAM alls men som du likförbannat anses skyldig att känna till och måste undvika. Och det är de TFR som finns runt alla större idrottsevenemang typ baseboll, fotball och NASCAR och liknande.

    Där gäller plötsligt att en timme före matchens (racets) början och en timme efter slut så är det verboten å det gröfsta att komma närmare än tre miles och under 3000 fot över marken!!! FSS (som blivit helt värdelösa sen Lockheed Martin tog över!) tycker att du ska titta i en dagstidning om det är match eller inte, och blir skitsura om du påpekar att det är deras jobb att kolla upp saken åt dig. Ett bra exempel på när detta kan få dig insnärjd i trubbel är om du flyger längs med vattnet i Chicago när match pågår på Wrigley Field som du inte ens ser på grund av all bebyggelse emellan.

  6. Ja det är ett elände det där, man känner hela tiden att man inte är fullt informerad när man gör sin planering.

    Ska man ut på en längre tur så är det ju inte säkert att informationen om pop-up TFR’s ens existerar när man pratar med FSS. Och vad jag förstår så hjälper det inte heller att ha VFR flight following, eftersom inte heller ATC nödvändigtvis har informationen tillgänglig framför sig.

    Enda sättet att vara hyfsat säker verkar vara att ha en fräsig väderlänk i planet som också visar TFR-data så snart den publiceras av FAA. Men hur många småkärror har en sådan?

    Jag funderar allvarligt på att utöka min försäkring med en legal plan…

  7. […] för att göra en väderkoll, den sista planeringen och lämna in färdplan för att få flyga i DC SFRA (uttalas ”suffer”…). Fick också standardbriefen med väder och notam och […]

  8. […] att vara en restriktionszon flygs det en hel del över centrala DC. Dels ligger inrikesflygplatsen (Ronald Reagan National, DCA) mitt […]

  9. […] behöver man för att få flyga över Washington DC. Det finns flera webbverktyg för att lämna in färdplanen – till exempel ett enkelt […]

  10. […] SFRA är för övrigt en källa till mycket irritation, även bland flygledarna. […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: