Skrivet av: Sven Wennerström | 6 april, 2010

Ett par varv senare

Det var en sådan där kväll. Mitt i den korta tid då vädret i DC-området är som en lagom svensk sommar med temperaturer kring 25°. Lätt vind – ca 7 kt – snett i sidan och en smula disigt. Men bäst av allt var att det känns att jag verkligen blivit kompis med Cessnan nu. Förra gången var lite av en brottningsmatch mot den friska, byiga vinden. Idag var det helt och hållet jag som flög planet.

Cessnan är nästan löjligt lättlandad (det där får jag säkert äta upp någon dag) och de nya däckmärken jag kletade på banan var fint samlade. Det blev sex landningar totalt. De sista två var av typen »soft field«, vilket innebär att man behåller motoreffekt (cirka 1000 rmp) hela vägen ner i banan och därefter fortsätter att hålla noshjulet i luften så länge som möjligt.

På väg tillbaka till parkeringen hade banljusen tänts och ljuset från flygplatsens rotating beacon svepte över taken.

Dagens stämningsbild visar flygplatsens soppaservice och är tagen från cafeterian.

Kommentera

Kategorier

