Skrivet av: Sven Wennerström | 26 mars, 2010

Förberedelser inför PTS

I förrgår blev det en härlig flygtur! Förvisso en smula blåsigt med 17G24, en del turbulens och lite dis, men i stort sett en kanondag för flygning.

Jag har ju bestämt mig för att ta ett ”riktigt” FAA-cert att ha istället för det konverterade certifikat jag nu har. Skälet är att det FAA-cert jag har nu är beroende av mitt svenska certifikat och medical och jag eftersom jag inte vet vilka möjligheter jag kommer att ha att förnya det så är det lika bra att satsa på ett riktigt cert. För att få FAA-certet krävs ett par timmar med en flyglärare då vi går igenom alla moment som igår i den amerikanska private pilot-utbildningen. Samtidigt som jag gör det passar jag på att flyga in mig på C172:an och Garmin G1000.

Under flygprovet finns det ett antal obligatoriska övningar som ska genomföras. Även om själva hanteringen av planet inte kommer att vara något problem behöver jag plugga in och öva på procedurerna för övningarna. Att glömma eller göra fel på vissa moment innebär att man automatiskt kuggas – inspektören har inget val oavsett hur bra man gjort allt annat.

Cessnan och G1000 kändes bra – den rostighet jag upplevde förra gången var påtagligt mindre och jag kom väl överens med både planet och instrumenten. Den oroliga luften gjorde att det krävdes en del arbete med att hålla höjden. Även radiopratet flöt på hyggligt; det var dessutom ganska lugnt på radion och inget skäl att stressa.

Egentligen hade jag tänkt att avsluta passet med ett par studs och gå.Under flygprovet testas man på tre distinkt olika typer av landningar – normal, short och soft – med tydliga krav på precisionen. Den starka och byiga vinden gjorde att det blev lite för mycket slump i ekvationen för att det skulle vara effektivt som övning, så landningarna får bli nästa pass.

Responses

  1. Ingår spinn i flygprovet? Har för mig att jag hört att det skall göras om typen tillåter det och jag tror väl att C172 är certifierad för spin.

    • Nej, det ingår inte längre som ett praktiskt moment i testet. Däremot kommer det muntliga frågor på hur spinn uppkommer och hur man tar sig ur.


Kommentera

Kategorier

