Skrivet av: Sven Wennerström | 19 mars, 2010

Flygrapport

Våren är här på allvar med temperaturer runt 20 (riktiga) grader och strålande sol. Jag har nu fått tillfälle att utforska Cessnan med G1000 och det var en upplevelse. Delvis anorlunda uppstartsprocedur, naturligtvis, dels på grund av glascockpiten och dels på grund av Cessnans små egenheter. Ingenjörerna som ritat det planet måste vara hedersfransoser allihopa. Hur kan man annars komma på att 13 dräneringshål för bränsle är ett lagom och bra antal?

Jag var ganska ringrostig efter det långa uppehållet, så vi började med att ta oss ur restriktionszonen kring DC och köra lite långsam flygning, stall och branta svängar. Cessnan är härligt motorstark och väldigt känslig i rodrena. Till skillnad från PA-28:an verkar det dessutom som att det faktiskt sitter ett sidoroder kopplat till fotstöden… Jag kom inte helt överens med trotteln, som är ett dragreglage istället för en spak. I kombination med den digitala varvräknaren tog det en stund att hitta rätt varvtal.

G1000 var annars en trevlig upplevelse. Den virtuella horisonten, med integrerad ”kula”, tar upp den största delen av synfältet och är riktigt trevlig. Att ha höjdmätaren som en stapel är en naturlig avbildning och känns bättre än en klocka. Härligt analog känsla i horisont- och kursgyro

Gjorde två studs och gå på KDMW. Första varvet gick sådär. Mest för att någon fällde ner en stor vinge mitt i synfältet vilket gjorde att jag drog ut baslinjen lite för långt. Dessutom var det väldigt ovant med den digitala fartmätaren. Istället för att kunna snegla på fartmätaren då och då och direkt få en uppfattning om farten var jag tvungen att stanna upp och fundera en sekund på vad jag egentligen såg. Belastningen ökade och jag slarvade en del med farthållningen.

Ytterligare en sak att vänja sig vid är de elektriska klaffarna. I PA-28:an har man ju så att säga direktkontakt med klaffarna när man rycker i spaken, vilket gör det ganska lätt att att också korrigera nosläget simultant med att man sätter klaff. Den elektriska klaffen ger ju inte den direkta återkopplingen. Det blev sammanlagt tre landningar, samtliga helt OK men på inget sätt fantastiska.

Det behövs ytterligare ett eller ett par pass för avrostning och att vänja sig vid Cessnan, G1000 och framför allt radiotrafiken som är intensiv i området. Efter passet var jag ganska slut, belastningen kändes hög mest hela tiden. Jag har lite ångest för att jag inte haft möjlighet att flyga särskilt mycket sedan jag tog mitt cert och för att det har varit ett långt uppehåll. Samtidigt… vad gör det om ett år eller två. Det är bara att försöka flyga – och öva – så mycket som möjligt nu.

Responses

  1. Det där 13 dräneringshålen kommer som så mycket annat i USA från en stämning. På äldre cessnor finns det inte så många fler än på en PA28a men så inträffade en olika och en följande stämning och vips så ändrade de till 13 dräneringshål på de kommande modellerna.
    Så 13 punkter är inte den ursprungliga idén :)

    • Där ser man, intressant och inte särskilt förvånande (tyvärr).

  2. Ne, det är väl så systemet fungerar tyvärr.
    Flyg försiktigt!

  3. Låter som den gamla vanliga ångesten efter ett långt flyguppehåll. Det som kändes som enkla grejer för ett halvår sedan gör att man snabbt hamnar ”på rött”. Dock kommer det snabbt att komma tillbaka och utbildningen kickar in i bakgrunden. Lite mer träning bara… Nu när du har en visuell bild av hur det ser ut går det ju också att mentalt arbeta med visualisering och torrflygning. Ett utmärkt redskap för att träna normala procedurer.

    • Jo, jag tror att det är som du säger. Har bokat en ”ground lesson” för att öva radiosnack och ska ägna en stund åt att gå igenom farter och höjder innan nästa pass.

  4. Bra jobbat! Jag hejar på från sidolinjen och ser fram emot en förevisning av allt kul du lärt dig.


Kommentera

Kategorier

