Skrivet av: Sven Wennerström | 2 mars, 2010

Land and Hold Short Operations

När jag läst på FAA-regler så har jag vid ett par tillfällen stött på termen LAHSO – land and hold short operations. LAHSO kan användas vid flygplatser med korsande rull- och taxibanor. Genom att samtidigt utnyttja de korsande banorna kan man öka flygplatsens kapacitet.

Ta exemplet på bilden, som är Long Beach Municipal Airport i Kalifornien. De långa banorna (12/30) kan användas samtidigt som 25/07 L/R i lämpliga kombinationer. I Airport Diagram är LAHSO markerat på följande sätt (klicka på bilden för pdf):

För att det här ska fungera på ett säkert sätt krävs det att en större del av ansvaret läggs på piloten. Man måste helt enkelt vara säker på att kunna landa och stanna i tid. LAHSO är därför frivilligt och det är alltid pilotens val om man ska acceptera eller avböja proceduren.

AOPA har massor med information.

Annonser

Responses

  1. Kan det inte uppstå farliga situationer? Är både 25L och 25 R aktiva? Vortex? Om man måste dra på?

    • Om jag tolkar diagrammet rätt så är inte L och R aktiva samtidigt, eftersom proceduren föreskriver att man ska stanna innan en viss punkt, inte landa efter en viss punkt.

      För IFR-flygare finns ju procedurer för missed approach som jag utgår från är gjorda så att de ska funka med lahso på aktuella flygplatser.

      Ska ta reda på vad som gäller för oss VFR-flygare.

      • Snackade med min FI om VFR och LAHSO och sättet det är utformat på gör att det finns gott om plats för att dra på och gå runt som vanligt.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: