Skrivet av: Sven Wennerström | 26 februari, 2010

Flygregler för DC

Uppdaterad: bilden ovan länkar numera till FAA:s ursprungsfil. Den är ganska tung: drygt 15 MB.

Luftrummet över Washington DC är lite speciellt,  det är inte bara att ge sig iväg, transpondra 1200 och ta några stjärtsvängar över vita huset. Luftrummet över huvudstaden lyder under speciella regler. Regler som är till för att följas.

Området som avses heter DC Special Flight Rules Area (DC SFRA) och definieras som en cirkel med radien 30 miles med mittpunkt i DC VOR/DME. Området sträcker sig från marknivå upp till fl 180. I mitten av denna cirkel finnsde mindre området DC Flight Restricted Zone (DC FRZ).

För att få flyga i SFRA krävs dels att planet är utrustad med fungerande radio och transponder dels att man i förväg lämnat in en SFRA-färdplan och fått en transponderkod tilldelad. Färdplanen är inte en vanlig VFR-färdplan, så vill man ha uppföljning eller radarledning måste man lämna in en sådan också.

Med rätt transponderkod är det sedan bara att ge sig iväg och se till att inleda och upprätthålla radiokommunikation med ATC. För fem stycken flygplatser som ligger väldigt nära områdets gräns, gäller förenklade regler för startande som direkt ska lämna området. Likaså finns speciella regler för Leesburg Executive, som fått en egen sektor för inkommande och utgående trafik med förenklade regler (syns klockan tio i bilden).

Vill man ligga kvar i varvet efter start, gäller reglerna vid flygplatser utan torn. Finns det däremot torn, så gäller inte kravet för färdplan utan man begär att få ligga kvar i varvet efter start och ställer transpondern på 1234.

Det inre området FRZ är krångligare att komma in i. I princip är det off limits för VFR-piloter, men det finns undantag. Inne i FRZ ligger nämligen tre flygplatser som tillåter VFR-trafik och det finns procedurer för att ta sig fram och tillbaka från dessa. För att få genomföra flygningen måste man lämna in en FRZ-färdplan och för att kunna lämna in en sådan krävs en personlig PIN-kod som man kan få efter ytterligare bakgrundskontroll.

Väl i luften är det inga konstigheter, men ryktet säger att det inte är ovanligt att man ofta blir radarledd fram till flygplatsen man ska till och att det ofta handlar om omvägar och väntetider. Förhoppningsvis kan jag återkomma med en förstahandsrapport om hur det fungerar :-)

Annonser

Responses

  1. Shit, låter krångligt. Räcker det med att hojta ”UNFAMILIAR” i radion för att de skall vektorera en rätt?

  2. Du kan ju prova…

    så förfärligt krångligt tycker jag inte det är Färdplan + transponder ska man väl kunna komma ihåg.

  3. Låter lite bökigare än här, men spännande :) Ser fram emot mer läsande :)

    • Jag tror inte att det är så farligt – förutom att man inte kan använda en generisk transponderkod så är det egentligen ingen skillnad från att flyga från t.ex. Bromma där man ju också behöver lämna in en förenklad färdplan innan man ger sig av.

  4. […] har tidigare berättat om att luftrummet över Washington DC lyder under speciella regler. Hur gör man då för att flyga […]

  5. […] och sedan går man ner till pilotrummet för att göra en väderkoll, den sista planeringen och lämna in färdplan för att få flyga i DC SFRA (uttalas ”suffer”…). Fick också standardbriefen med […]

  6. […] att vara en restriktionszon flygs det en hel del över centrala DC. Dels ligger inrikesflygplatsen (Ronald Reagan National, DCA) mitt i den cirkel […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: