Skrivet av: Sven Wennerström | 25 januari, 2010

Amerikanskt cert

Flight Standards District Office i DC-området ligger i ett halvpampigt kontorshotell med utsikt över Dulles International Airport. Via glashissarna tar man sig upp till fjärde våningen där den eviga heltäckande mattan leder fram till FAA:s blygsamma reception.

Verifieringen av mitt svenska cert är klar och nu får jag hjälp av den mycket vänlige Inpector Bob att fylla i blanketten som ska ge mig ett amerikanskt certifikat. Reglerna har ändrats ganska nyligen, så inspektören sitter med näsan i manualen medan vi stegar igenom blankett 8710.1.

En extra koll på mitt pass, medical och certifikat och jag har ett temporärt amerikanskt certifikat i handen, giltigt för att ge mig ut och flyga allt som är SEL – single engine land. Det där med “piston” kör vi inte med här, förklarar inspektören, och säger att det är fritt fram att gå och hyra mig ett litet turbindrivet plan så länge det bara har en motor.

Fast jag tvivlar på att någon skulle vara dum nog att hyra ut ett sådant till dig, lägger han till med ett garv. Fast, fortsätter han, om någon skulle vara så dum så ska jag se till att hålla utkik efter en Cessna Caravan. Tydligen ett förbaskat trevligt plan som inspektör’n själv loggat drygt 1 300 timmar i. Jag är inte helt säker på om han driver med mig eller inte.

Hela mötet är över på en dryg timme och hade kanske kunnat gå ännu fortare om inspektören inte hade behövt läsa innantill i regelboken. Det är ingen avgift för att få certifikatet – this is the government, this is what you pay tax for, som Transportstyrelsen brukar säga. Eller var det Bob som sa det också…? Mitt minne sviker mig.

Nu ska jag se till att hitta ett trevligt litet flygfält i närheten. Närmsta fältet från där jag bor är Montgomery Co. Airpark, ca 10 km bort. Jag ska även kolla upp ett par flygplatser i närheten av Leesburg, drygt 30 minuter med bil.

Responses

  1. Grattis, det var goda nyheter. Jag hade ingen aning om att Cessna gjorde husvagnar men om du hyr en sån och leker hiss kan säkert en bunt glada fallskärmshoppare sponsra dina flygtimmar. :-) Flyg in dig på nåt bekvämt så kommer jag och leker sightseeing med dig när världen töat upp!
    /R


Kommentera

Kategorier

