Skrivet av: Sven Wennerström | 6 december, 2009

Det kom ett brev…

FAA låter meddela att det känner sig säkra på att mitt svenska certifikat, type rating och medical är regelmssigt utfärdade, giltiga och inte har dragits tillbaka. Det innebär att jag har rätt att ansöka om ett amerikanskt  U.S. Airman Certificate.

Nästa steg är att boka möte med en FAA-inspektör hos det Flight Standards District Office som jag har valt, vilket är det som ligger i anslutning till Dulles-flygplatsen. Det kommer att ske i mitten av januari. Sedan får vi se om min ansökan går igenom.

Responses

  1. Intressant. Jag var på väg att ansöka om detta för två år sedan, men jag hade för kort framförhållning så det gick inte den gången. Tror man måste vara ute tre månader innan allt är klart.
    Du får hålla oss uppdaterade hur det går…

  2. Ja, det stod i FAA:s instruktioner att man skulle vara beredd på att bara valideringen tar upp till tre månader. Jag fick dock svar på mindre än en månad.

    Hur svårt det sedan är att få själva certet återstår att se. I’ll keep you posted.

  3. Vad jag hört från Daniel på klubben så är det inte så svårt. Det kommer säkert gå bra för dig.

  4. Vet inte i vilken utsträckning du tänker flyga här i USA, men om du nu ska stanna i två år är det frågan om du inte borde skaffa ett genuint FAA-cert i stället för att ha ett ”validerat” cert med alla dess begränsningar. Flyga i USA är inge svårt, men de skillnader i regelverk och rutiner som trots allt finns (framför allt i DC där du betraktas som terrorist om du vill göra en stjärtsväng VFR!) bör du införskaffa kunskap om på en flygskola. Eftersom du redan har ett giltigt ICAO-cert är steget inte så långt att då fixa ett ”riktigt” FAA-cert i stället. Kom ihåg att flygklubbskulturen vi är vana vid i Sverige finns inte alls i USA!

    Själv släppte jag mitt svenska B-cert nåt år efter att jag flyttade till USA 97. Efteråt har jag insett hur dåligt man hela tiden mådde när man var tvungen att konstant bråka om skitsaker med idioterna på Vikboplan.

    Numera flyger jag frakt i North Carolina. Hör gärna av dig om du behöver fråga nåt om att flyga här. Har du tur kan jag kanske svara! :-)

    ChS, före detta mångårig medlem i SFK.

    • Tack för bra synpunkter! Min plan var att börja med ett snack med en flygskola. Om jag sedan tar ett ”riktigt” FAA-cert eller inte beror lite på hur mycket jag har möjlighet att flyga. Jag hör gärna av mig om det dyker upp frågor!

  5. Har varit borta ett tag… bättre sent än aldrig ;) Låter spännande :) Jag hoppas det trillar in många bilder sen….

  6. Hur går det för dig?

    /S

    • Jodå, jodå… jag kom fram till DC i fredags kväll, så jag har inte hunnit göra så mycket åt saken än. Jag lovar att uppdatera så snart jag har något att berätta!

  7. Hej Sven. Är du redan på plats i US? I sådant fall, lycka till med allt så hörs vi när tillfälle ges…

    må gott
    Johan

  8. […] av mitt svenska cert är klar och nu får jag hjälp av den mycket vänlige Inpector Bob att fylla i blanketten som ska ge mig […]


Kommentera

Kategorier

