Skrivet av: Sven Wennerström | 5 november, 2009

Marginalväder

stockholm marginellt

Härom dagen blev det en kort flygtur i närområdet. Låga moln gjorde att hoppet om att komma upp var inte på topp, men efter en timmes väntan i klubbstugan och ett samtal med meteorologen på Arlanda bestämde jag mig för att genomföra flygningen.

Turen gick från Bromma till utpasseringspunkt Edsviken och därifrån i en båge över Stockholms skärgård, Södertörn och tillbaka till Bromma via Älvnäs. Det gick utan problem att utföra flygningen inom ramen för de visuella flygreglerna, men det krävdes ett par mindre omvägar och lite duckande för nedhängande molntappar.

Vad man då som en grubblande, självkritisk typ funderar över är ju om det var rätt eller inte att ge sig av när molnen hängde nära minima. Hur kul är det att hamna i dåligt väder med ett färskt certifikat på fickan? Kanske inte så kul, men framför allt ingen bra marknadsföring för att följa med mig och flyga vilket var ett av målen för dagen. Lite hur jag resonerar:

  • VFR-minima innebär rätt uselt väder. Den här dagen var det > 10 km sikt och ett par hundra fots marginal till molntäckeshöjden över Bromma enligt observationerna, även om verkligheten var lite sämre. Jag hade i princip flygplatsen i sikte under hela flygningen. Hursomhelst är mina egna minima högre satta än VFR-minima. Hur mycket mer konservativt vet jag inte riktigt än. Erfarenheten saknas vilket får kompenseras med större försiktighet.
  • Samtidigt går det naturligtvis inte att begränsa sina utflykter till CAVOK och vindstilla. Dels skulle det inte bli så mycket fluget alls på våra breddgrader. Dels finns det faktiskt en övningspoäng med att flyga när molnen börjar krypa nedåt. Bättre att göra det med lagom stor marginal när man har fältet inom synhåll och välfyllda tankar, än när man är på väg hem från en långväga destination.
  • Av alla mer eller mindre kloka råd jag fått av lärare och klubbkompisar, så finns det ett som jag tycker är lite extra bra. Det är att aldrig ge sig av utan att ha en klar och tydlig plan för vad man ska göra och hur man ska göra det. Ett par färdiga streck i kartan, uppskriva kurser och distanser och en tydlig bild av hur planen kan avbrytas för att man på ett säkert sätt ska kunna ta sig tillbaka. Men min lilla lilla erfarenhet så hjälper det jättemycket att få den avlastningen.

Vi gav oss som sagt av. Det blev ett par mindre omvägar där molen sänkte sig och lite duckande för nedhängande molntappar. Men med meteorologens hjälp flög vi i ett område med riktigt bra förhållande. Det krävdes en del uppmärksamhet, men belöningen var en härlig flygtur i luft lugn som majonäs.

Responses

  1. En extremt bra punktlista :) Och speciellt bra slutkläm :P *mmm* majonäs :)

    Jag blir lite avis över hur du får flyga över Storstockholm :) I Västerås var prognosen ”1400 SN VV006” tidigare idag :P


Kommentera

Kategorier

