Skrivet av: Sven Wennerström | 25 oktober, 2009

Blå Johan

saab17-2-small

Nyligen skrev Richard om ett möte med Blå Johan – den Saab 17 som renoverades, visades upp vid Saabs 60-årsjubileum och som fortfarande flyger. Själva jubileumsfirandet skedde på Saab-fältet i Linköping den 7 september 1997 och jag var på plats.

saab17-3-small copy

Lite letande i albumet visade att det finns en del bilder från den dagen. Under programmet ute på Saab-fältet fick Blå Johan naturligtvis en stor del av uppmärksamheten. Publiken fick se – och höra – ett uppvisningsprogram. Bland annat demonstrerades hut de karaktäristiska kåporna till stället fungerar som luftbromsar när fingerade störtbombningar genomfördes över fältet.

Störtbombning var tydligen på modet när planet byggdes. Inte så långt efter att B17 introducerats visade det sig dock att det egentligen var reaktionsmotorn som var det nya svarta, vilket bidrog till att planet var i tjänst en relativt kort period i Flygvapnet.

För den som vill veta mer kan man börja hos kamratföreningen som flyger Blå Johan, eller att läsa den här matiga artikeln. Yterligare mer finns på  Wikipedia och i det här blogginlägget.

saab17-1-small

Såhär i efterhand kan man ju ångra att det inte togs fler bilder på själva inramningen där ute på Saab-fältet. Fokus var så tydligt på flygplanen. Jag försvarar mig med att det här inträffade på analoga tiden, då varje exponering innebar en distinkt och för en student kännbar kostnad. Alltså vet jag exempelvis inte vilka som var med den där dagen. Sannolikheten är nog överväldigande att Richard fanns någonstans i närheten, lätt flygintresserad som han är, men förmodligen satt han väl sin vana trogen på VIP-läktaren…

Annonser

Responses

  1. När jag gjorde lumpen på F12 i Kalmar 1963-64 hörde jag talas om att B17 tjänstgjorde som målbogserare på Gotland. Det kom aldrig någon B17 på besök medan jag var på F12. Där användes Douglas Skyraider och Gloster Meteor från ”Flygtjänst” som målbogserare. Men den fanns där på 40-talet så jag såg nog dom utan att veta vad det var för flygplan. Däremot kommer jag ihåg ”Tvestjärtar”, J21, och B18. Några år efter lumpen fick jag veta att B17 tagits ur tjänst och då tänkte jag att nu får jag aldrig se någon. Så det var en glad överraskning när Blå Johan dök upp på flygdagar.

    • Ett par bilder av J21 och J21R fanns i samma laddning från Saab. Ska se till att scanna dem. Det finns en J21 i Flygvapenmuséums samlingar, samt en J21R som är en ombyggd J21. Av de B 18 som tillverkades var det inget exemplar som bevarades till eftervärlden, men på Flygvapenmuséum håller en individ som fiskades upp som vrak på att renoveras. Mer information på http://www.ofsflyg.se/ och på http://www.avrosys.nu/aircraft/Bomb/158B18.htm

  2. Blå Johan (SE-BYH) var just den sista måldragande B 17 som Avia i Visby använde. Flögs fram till sommaren 1968 då motorn rasade o planet sedan överlämnades till Malmensamlingarna. Något år tidigare hade Avias näst sista B 17 (SE-BWC) skänkts till Danmark: http://tekniskmuseum.dk/mod_inc/?p=itemModule&id=245&kind=9

    Så när ska vi tro nästa B 17A kommer i luften? ;)

    • Du tror att det är en fråga om ”när” snarare än ”om”? Det glädjer mig :-) Jag är så oerhört imponerad av dem som lägger all den tid och energi som behövs för att hålla flygande kulturskatter vid liv.

  3. […] Hittade två bilder i fotobiblioteket som kanske kan vara av intresse. Bilderna är tagna vid Saabs 60-årsjubileum 1997. Jag har tidigare visat några bilder från den dagen när jag skrev om Blå Johan. […]

  4. […] Inför flyguppvisningen tog vi oss bort mot grässlänten framför gästparkeringen. Det är svårt att tänka sig en bättre inramning för en flygshow än ett trettiotal influgna kärror som står i gröngräset under en vackert blå sensommarhimmel. Programmet var föredömligt rappt och innehöll i stort sett inga transportsträckor. Biltemas Spitfire var naturligtvis huvudnumret men inte långt efter kom den fantastiska uppvisningen med B17 Blå Johan (som jag skrivit om tidigare). […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: