Skrivet av: Sven Wennerström | 9 september, 2009

EK Långnav

Långnav

Märkligt nog var det under det första benet till Västerås som de enda små bekymren under min ensamnavigering uppstod. Eller kanske var det inte alls märkligt. För över Mälaren är det ju inte problem att hitta, så många gånger som jag flugit där, tänkte jag och var kanske en smula ouppmärksam. Efter utpassering vid Älvnäs pratade jag med Stockholm Control och bad om de 3 000 fot jag planerat för, bara för att konstatera att det svävade ett stort, luddigt moln mitt framför nosen på mig. Ny höjd, ny kurs, greja lite med radionavinstrumenten och vips var min planerade spikraka färdväg till Västerås förbytt i något mer S-format. Med denna omväg på kanske två minuter som enda bekymret under resan tycker jag att det finns all anledning att vara nöjd.

Glad gubbe med headset

Johannisberg var den första hållpunkten. Efter snack med Västerås och ett par varv i väntläge medan Ryan Air satte ner hjulen, var det dags att flyga in mot fältet. Trafikvarvet hade jag läst på i förväg och jag var ensam i området  när jag genomförde min premiärlandning på Johannisberg – en ganska snygg sidvindslandning om jag får säga det själv.

DSC_3758

Resten av resan var en klassiker för Brommaskolade piloter – Borlänge, Gävle och sedan tillbaka till Bromma och turen bjöd på härlig flygning. Särskilt läcker var inflygningen över det kuperade landskapet till Borlänge.

DSC_3754

Varken på sträckan Västerås-Borlänge, eller Borlänge-Gävle kunde jag komma upp på planerade 3 000 fot på grund av molnen. På båda sträckorna utnyttjade jag Borlänge VOR och lät styrautomaten sköta kurshållningen. Efter studsen i Gävle hade molnen stigit och det sista benet blev riktig kalasflygning på en lättnavigerad sträcka.

DSC_3756

Nu är det inte mycket kvar. Nästa vecka har jag bokat en generalrepetition inför uppflygningen och om allt går som det ska kontaktar jag en inspektör efter det. Allt givetvis beroende på väder och maskintillgång – men så är det ju att flyga VFR :-)

Responses

  1. Schyst! Tar sig fram med stora kliv till lilla trevliga Västerås ;) Johannisberg är ett trevligt flygfält.

  2. Johannisberg verkar vara ett på alla sätt mysigt fält! Vi får väl ses där över en kopp kaffe någon dag?

    • Det skulle vara trevligt :) Har du vägarna förbi, Skol eller privat så är det bara att höra av dig så kommer jag ut, förutsatt att jag är i stan ;)

      • Får bli en $100 cup of coffee när jag jag är klar med certet.

  3. Vad kostar det för er att sticka iväg 1 timma och sedan komma tillbaka och landa på Bromma?… om man får fråga :P

    • Absolut får man fråga. Timpriset för våra två PA-28-181 är 1229 kr och debiteras efter tachometertid. Min erfarenhet från skolningen säger att tachon inte brukar ha tickat riktigt lika långt som flygtiden, men i stort sett är det samma. Jag har andelar i SFK Ek.för. vilket gör att jag får 60 kr rabatt/timme, dvs 1169 för en 181:a. Vår 161:a kostar 1116/1056 kr. Allt står på SFK:s webbsida.

      Brommas avgifter ingår i det priset.

      • Ohå, då skiljer det sig ju inte så mycke emot Barkarby, utöver medlemsavgiften typ… ;) Tackar

  4. Ska Sven och Sven mötas kanske man får åka med. :-)

    • The more the merrier :) En PA-28 är ju trotts allt en 4-för-3 ;)

  5. Snyggt skägg, det gillas ;-)

    • Var ju tvungen att skaffa något litet sommarskägg efter bröllopet :-)

  6. […] till Sturup. Minnesgoda läsare kanske minns att det var i just KMO som jag både gjorde min EK långnav och min uppflygning, så det passade fint att jag skulle få sätta mig bakom spakarna […]


Kommentera

Kategorier

