Skrivet av: Sven Wennerström | 22 juli, 2009

Dag Arnesen på Stockholm Jazz Festival

oddjob

Fredagens besök på Stockholm Jazz Festival började lite snopet med att jag inte kom in på Theresa Anderssons konsert. Antalet platser var begränsat i Moderna Muséets konsertsal och kön ringlade långt utanför entrédörrarna redan när jag kom. Synd, jag hade gärna hört Theresa live och dumt nog finns hon inte på Spotify (däremot i Itunes).

Istället blev det att sitta en stund i solskenet innan konserten med Sofia Jannok, för många mest känd för sitt framförande av Waterloo på samiska (Čáhcceloo) under melodifestivalen. Nu spelade hon tillsammans med bland andra en alltid lysande Peter Tikkanen på piano. Liveframträdandet var betydligt jazzigare än inspelningarna.

nordcase

Hur hett är det att gå omkring på området  med en Nord-gigbag? Ganska hett, tycker jag.

Kvällens musikaliska pärla var konserten med norske Dag Arnesen. Pianisten Dag och hans trio (basisten Terje Gewelt och Pål Thowsen på trummor) gör jazz av norska folksånger och ett par kompositioner av Grieg.

Det är naturligtvis omöjigt att inte jämföra det med Jan Johanssons Jazz på svenska, men Arnesen står fri från Johansson. Lånen från olika jazzstilar var tydliga, men inte påträngande och trion var extremt samspelt. Stundtals var det magiskt bra. På Spotify finns albumen Norwegian song och Norwegian song 2.  När Dag tar sig an Grieg låter det så här.

Övrika akter jag såg under kvällen var:

SMV – The Thunder Tour. Orgierna i slap bass var underhållande som tusan. När hörde man egentligen senast någon slappa på allvar?

Oddjob. Bra och intressant musik. Lite tekniktungt ibland och roligare för de som redan lyssnat in sig på musiken. Ska ge dem en ordentlig chans på Spotify.

Sonny Rollins. En legend och därför lite svårt att ställa sig till. Naturligtvis kul att ha sett honom live, men han spelar inte riktigt den typ av jazz jag går igång på. Läs istället vad Svenskan och DN skriver. DN har också en intervju. Det finns för överigt ungefär 80 kubikmeter inspelningar på Spotify för den som vill förkovra sig.

sonny

Responses

  1. Tack för en lysande samling bra musik! Pulsen gick ner med lika mycket som jazzskägget växte. :-)>

  2. Du var snäll i din kritik av Sonny Rollins. Killen var ju helt hög.

    Nej, mina pengar var helt på Dag Arnessons trio som gav rejäl behållning av kvällen.

    Synd att jag missade Peter T. :-/

  3. Fin artikel och snygga bilder!

    Jag jobbar på att få mer jazz på nätet, titta gärna förbi http://www.jazzblog.se och se vad de svenska jazzmusikerna har att säg utan ett instrument i händerna eller i munnen.

    mvh

    Anders

    PS. Och ska det vara riktigt exotiskt så titta förbi http://www.jazzblog.dk där det hela startade!
    Anders

  4. Tack! Och tack för länken, den bloggen ska jag läsa.


Kommentera

Kategorier

