Skrivet av: Sven Wennerström | 10 juli, 2009

Följ Brommatrafiken på nätet

Utsikt mot Bromma

Ibland är det trångt i luften övanför Bromma – trafikflyg, affärsjet, privatflyg, helikoptrar och ballonger ska samsas i lufthavet. Allt under ledning av  flygledarna i Brommatornet. För den som är intresserad av att följa med i vad som händer finns ett par olika verktyg. Vill man veta vad som händer precis just nu, gör man bäst i att skaffa en radio som kan ta emot flygets frekvenser (118,000-136,975 MHz). Brommatornet finns på 118,100 och Bromma Ground på 121,600.

Sedan ett par veckor tillbaka finns det också en webbapplikation kallad WebTrak som visar vad som rört sig i luften. Rörelserna läggs ut med en fördröjning på ca 5 timmar, så det går inte att se vad som händer ovanför huvudet på en just precis nu. Men vill man i efterhand följa upp en flygning så är det ett utmärkt redskap. Det finns också möjlighet att rapportera plan man tycker har flugit konstigt. Den funktionen lär användas flitigt av den del av befolkningen som inte är så förtjusta över närheten till flygplatsen.

WebTrak

Om man vill kan man se mig i WebTrak! Härom dagen blev den en kort lektion med kort varsel. Färdmedlet var en alldeles nyservad Filip Zäta. Med sproilans nya magneter räckte det nästan att titta på propellern för att motorn skulle hoppa igång – redan på tredje försöket började den morra. Taxade ut till motoruppkörning bana 12 och fick vänta på LAI:en som hade varit ute på lite sightseeing över skärgården. Ställde upp bakom den landande klubbkärran och med klarering höger ut till Älvnäs 1500 ft lättade vi med vinden nästan rakt i nosen. Stigande högersväng mot Björnholmen och Kungshatt,  sedan snart dags att säga hej då till Brommatornet och gå mot Dunker.

Vid Dunker VOR sträcker sig G-luften upp till 4 500 ft, vilket gör att man kan få lite luft mellan planet och marken när man övar sina flygfärdigheter. Det blev en uppfräschning av branta svängar och urgång ur stall. Detta varvades med repetition av navigationsinstrumenten – ADF, VOR, DME, GPS. Dessutom hade vi en givande diskussion med åtföljande demontration av magringens ädla konst. Passet avslutades med ett par sidvindslandningar på Skå-Edeby.

Om man går till WebTrak och letar sig fram till den 8/7 kl 17.14 så ser man snart mitt plan dyka upp vid Skå. Dra upp hastigheten till 4-6 ggr verklig tid, så blir det inte så långtråkigt. Jag ropade upp Brommatornet direkt efter start och fick klart 1500 ft eller lägre till Kanaan dit man flyger via Lambarudd. Nästan framme vid Kanaan fick jag klart för inflygning till bana 12 och ombads göra en ”kort inflygning”. Det innebär helt enkelt att man ska peta på lite, för att hinna före ett eller annat plan i luften eller på marken. Alternativet är att ligga i väntläge övanför Kanaan. Det finns roligare saker att bränna flygbränsle på än att glo på kraftvärmeverket i Hässelby, så fullt spett mot bantröskeln! Den här gången var det Flysmalands Saab 340 från Växjö som mallade in sig på glidbanan nordväst om oss. Strax före Bällstavägen, som man kommer nästan parallellt med, tar jag ner farten och sätter full klaff.  WebTrak ger en bra bild av hur det gick till, även om kartan inte är helt exakt.

Landande ballonger

Nu blir det ett flyguppehåll på ett par veckor innan slutspurten i augusti. På grund av vissa andra planer för min sena semester, som nog måste få räknas som nästan lika viktiga som ännu viktigare än att flyga, så är det fortfarande en öppen fråga om hur mycket tid jag kommer att kunna ägna åt spakandet.

Annonser

Responses

  1. […] vara “oklanderligt”. När boende nära flygplatserna klagar på att vi bullrar, ska transponderloggarna visa att vi följer uppställda in- och utflygningsvägar till punkt och […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: