Skrivet av: Sven Wennerström | 3 juli, 2009

Trängsel i varvet

DSC00400

Just nu samlas det EK-timmar för fullt – senast i varvet på Skå-Edeby flygplats. På programmet stod bedömningslandningar: från en utgångspunkt på 1000 fot tvärs sättningspunkten drar man av gasen och glidflyger ned till banan. Tanken är att komma på rätt höjd och med rätt fart för att genomföra en fullt normal landning. Förutom att det är en kul övning så handlar den om att öka chanserna att klara livhanken om motorn av en eller annan anledning skulle lägga av när man är uppe och flyger.

I varvet samsades jag med Zäta Zäta, som också tillhör klubben och hade startat strax innan mig från Bromma. För övnings skull vi var båda frikostiga med radiokommunikationen. Jag känner att mitt radioprat flyter på och Peter i ZZ har en väldigt säker radioröst. Trafikvarvet på Skå ligger på 600 fot och det var gott om plats. Jag gjorde först ett par vanliga studs-och-gå och gick därefter över till bedömningslandningar.

Just som jag håller på att inta utgångsläget för övningen och tänker dra av gasen ser jag ett plan ett par hundra meter framför mig – på samma höjd och i samma riktning som jag. Tror först att det är ZZ, men visst ropade han väl nyss att han svängde in på baslinjen? Jag ropar upp och frågar vilka som ligger i varvet och Peter svarar att han just svänger final. Maskinen framför är tyst. Jag konstaterar på radion att vi har ytterligare en person i varvet och undrar försynt om han har radion igång.

Det finns visserligen inget formellt krav på att ha radio i den luftrumsklass som Skås ATZ hör till. Därmed inte sagt att det är lämpligt att köra utan. Tydligen funderar en av flyglärarna som sitter i klubbstugan i samma banor och gör också han ett försök att räkna in vem som är var i varvet. Ungefär samtidigt svänger den oidentifierade kärran höger, bort mot Brommas inpasseringspunkt ”Älvnäs”. Han hade väl flugit snett och av misstag kommit in i ATZ:t, tänker jag och meddelar detta på radion, tillsammans med mina avsikter att istället för en bedömningslandning sjunka till trafikvarvshöjden och göra en normal inflygning.

Då ropar vår okände vän, som nu verkar vara en bit in i Brommas kontrollzon, på radion att han ansluter baslinjen och vi ligger för ett ögonblick på kollisionskurs – även om det är ett betryggande avstånd mellan oss. Jag tar ut mitt varv en bra bit för att komma på lämpligt avstånd till vår numera radionpratande flygare, så att han med god marginal hinner landa och lämna banan innan jag sätter ner hjulen.

Vart vill jag då komma med denna lilla anekdot? Nyttan med att använda radio tror jag ingen ifrågasätter, så den moralkakan besparar jag er. Egentligen var det här en positiv upplevelse – jag ska inte försöka dramatisera historien, för det var gott om plats och mycket odramatiskt. Det som var positivt var att det vid sådana här tillfällen faktiskt märks att man gjort framsteg.

Den gradvisa förbättringen märks inte alltid så mycket. Men nu, när jag låg i Skås ganska låga och tajta trafikvarv och samtidigt grejade med radiokomunikationen, fick ändra mina avsikter under gång och dessutom hålla koll på planet som inte ville använda radion, så märktes framstegen jämfört med bara ett någon månad sedan. Då hade betydligt färre samtidiga uppgifter vållat huvudbry, medan jag nu kände mig lugn och säker i mina handlingar och beslut.

Efter passet funderade vi igenom resten av utbildningen och flygläraren räknade och dividerade och kom fram till att vi – förutsatt väder och maskintillgång – behöver ca 10 lektionstimmar till, vilket skulle summera till de 45 föreskrivna timmar som behövs för certet. Jag kanske tycker det låter en smula optimistiskt, ty vis av erfarenhet vågar jag inte riktigt lita till vare sig vädrets makter eller teknikens under. Oavsett vilket, så verkar det dock som om vi nu på allvar närmar oss upplösningen på det här äventyret.

Grattis förresten till Johan som tog sitt cert i veckan!

Responses

  1. Lysande!
    4 av 5 Biggles tror jag bestämt. Jag blir nästan lite sugen på att skaffa en scanner bara för att lyssna.

  2. He he, störningar! Det är bra träning, skulle min gamle flyglärare sagt. Det klarade du ju bra.

  3. Hej Sven. Hittar in till din blogg, trevlig läsning. Tack för gratulationen, det känns riktigt bra kan du tro. Ska försöka få till något pass i veckan innan vi sticker till Mallis en vecka. Svärfar är på Stockholmsbesök. Den gamla team 60-leadern ska få sig en resa hade jag tänkt….

  4. Kul att du hittat hit! Förstår att det känns bra och hoppas att det snart blir min tur. Ha det så bra på mallis och ta det lugnt med svärfadern, så ses vi väl på klubben framöver. Säg till om du vill ha sällskap upp någon gång!


Kommentera

Kategorier

