Skrivet av: Sven Wennerström | 15 juni, 2009

Tunga veckor för flyget

Det brukar sägas att olyckor sällan kommer ensamma och det stämmer verkligen för de senaste dystra veckorna för flyget. Det började med det som från början var ett mystiskt försvinnande av AF447, men som nu har visat sig vara en våldsam olycka – fortfarande oklart hur det gick till.

Bilden är lika dyster för privatflyget: Samma dag som AF447 försvann avled en svensk pilot sedan han havererat med en Cessna 172 nära flygplatsen utanför Uddevalla, samt – fortfarande samma dag – tvingades ett ultralätt Ikarus C42 nödlanda efter motorstopp under en skolflygning.

I torsdags var det dags igen: ett mindre plan – enligt uppgifter på nätet ett Nord 3400  Norbarbe – havererade vid Skå-Edeby flygplats (trevlig liten flygplats, flitigt omskriven inte minst i denna blogg). Och idag: två personer omkommer när ett Cherry BX-2 havererar i Sundsvall.

Dystert, minst sagt. Enligt KSAK:s mailutskick har haveristatistiken för privatflyget sett ganska bra ut under vinterhalvåret 2008/2009, men det håller på att gå över när fler piloter vill testa sina vingar under sommaren. Till det som är positivt hör att jag inte vet någon annan bransch där säkerhetsfrågorna diskuteras så flitigt och livligt som inom flyget, privatflyget inräknat.

Förhoppningsvis lägger vi dessa två dystra veckor till handlingarna, som en plump i ett protokoll som på det hela taget förbättras över tiden.

Annonser

Responses

  1. Jag håller fullständigt med, det är jättetråkigt =(


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: