Skrivet av: Sven Wennerström | 18 februari, 2009

Några vallningstips

Få områden är så omgärdade av hemligheter, myter, svart magi och ren slumpmässighet som skidvallning. Nu beskriver SvD det svenska skidlandslagets hemliga vapen  i kampen om det optimala föret: en vallalastbil.

Själv har jag gett upp försöken att försöka få till den optimala blandningen av burkvallor och klister. Glidet lägger jag ner en del jobb på och står där med strykjärn, mikrofiberdukar och borstar, men fästet löser jag med Ski-Gos snabbfästvallor Easy-Go. De ser ut som skokrämstuber och kommer i två varianter: en för plusgrader och en för minusgrader – båda funkar kalasbra. Jag har tidigare provat tejp också, men var inte helt nöjd med att inte kunna variera längden på fästzonen beroende på före och banbeskaffenhet.

skidakningMen när det skulle åkas öppet spår förra året, vågade jag inte riktigt lita till varken tejp eller snabbvalla. Istället lämnade jag skidorna till den dyra vallaservicen i Mora, vilket i  mitt fall visade sig vara ett misstag. När jag hämtade ut skidorna förklarade vallamannen den oerhört elaborerade vallablandning som lagts på. Det handlade om flera lager av fästvallor som tillsammans och efter successiv bortnötning –  med hänsyn till stigande temperatur och banans kupering – skulle ge mig ständigt optimalt fäste. Jovisst.

Fyra staktag på den skrovliga isen på startfältet i Sälen och all vallan låg som gråbruna bromsspår i snön. Extremt dyra bromsspår, kanske de dyraste metrarna jag någonsin skidat. Det gick ändå att ta sig till Mora. Spåren var isiga och halkiga och vasaloppsspåret är flackt, så gick det att staka sig fram nästan hela vägen. Vallningsstationerna på vägen hjälpte till med klister som gav en smula fäste där det behövdes. Men det var en upplevelse som var långt ifrån den behagliga resa som vallamannen utlovat.

Sensmoralen är enkel: för oss som inte har en vallalastbil och egna vallare, så är tejp och klister rätt väg att gå!

PS Lycka till ni som ska åka något av loppen i Vasaloppsveckan! Jag fegar i år, men nästa år ses vi i spåret!

Kommentera

Kategorier

