Skrivet av: Sven Wennerström | 28 januari, 2009

Jag har skaffat flygdator. Typ.

Här har inte hänt mycket, vilket speglar flygaktiviteterna i den verkliga världen också. Lektionerna har ställts in på grund av sällsynt uselt väder. I väntan på det har jag förberett den förestående navigeringsövningen: min flyglärare har gett mig ett program över Mälaren och Sörmland som ska exekveras så snart molnen behagar krypa upp över öronhöjd.

De första stegen är enkla: leta rätt på punkterna på kartan, fundera på vilka radiofyrar man kan använda som hjälp, dra linjer och med besticken (passare och transportör) ta fram hur lång varje delsträcka är och vilken kurs man ska hålla.

Sedan blir det knivigare. För nästan alltid när man är ute och flyger, så flyttar ju hela luften på sig – det blåser. Cch det blåser nästan aldrig åt just det håll man vill fara åt. Tänk att vi ska åka från Bromma till Visby. Vi flyger i godan ro på kursen 170 grader och farten genom luften är 100 knop. Samtidigt kan vi säga att det blåser nordostlig vind (45 grader) och vindhastigheten är 25 knop. När vi tror att vi ska vara framme i Visby, så har vinden fört oss helt åt skogen (eller havet, om man ska vara petig). För att komma fram till målet behöver man sitta och styra mot vinden en smula hela tiden. Men hur mycket?

Svaret på den frågan är inget man räknar ut i huvudet. Istället plockar man fram sin E6B Flight Computer, som består av en snurra som man kan flytta fram och tillbaka på en linjal. Ofta kallad navskiva eller navsnurra. Med hjälp av den kan man relativt enkelt lösa vindproblemet grafiskt. Och det är väl efter det som det är tänkt att man ska sätta sig i lämplig PA28:a och börja navigera.

Men i brist på flygtid får man ägna sig åt annat. Som till exempel att surfa runt efter de elektroniska varianter som finns av navskivan. Istället för att rita och snurra och greja med navskivan kan man då mata in kurs, vindriktning, hastighet och vindstyrka och direkt få fram hur mycket man behöver hålla upp för vinden och hur snabbt man färdas mot målet. Fast ska man verkligen ersätta en pålitlig analog lösning med en batteridriven digital… och är kostnaden försvarbar i dessa tider (även om de elektroniska varianterna faktiskt verkar vara billigare än den analoga lyxmodellen för ”kräsna piloter”). Hmmm….

Så vad gör man om inte fixar en budgetvariant! Dags alltså att plocka fram sin gamla programmerbara miniräknare och aktivera de  delar av hjärnan som man en gång i tiden fyllt med kunskap om trigonomystiska funktioner. Med en hyfsat avancerad kalkylator kan man direkt göra de flesta av beräkningarna som man använder navskivan till – min räknare har t.ex. allsköns enhetskonverteringar inbyggt. Vindberäkningen är dock inte helt trivial utan kräver att man skriver ett litet program. Men när det är gjort är det en smal sak att snabbt ta reda på hur mycket man behöver kompensera för vinden och hur fort man egentligen rör sig mot målet.

Kanske kommer jag att skaffa en riktig flygdator en dag – dom har trots allt en del vettiga funktioner och ett gränssnitt som inte går att få till i miniräknaren. Men om vädret inte bättrar sig lär jag väl hinna implementera vikt och balans också…

Resultat av exemplet ovan:

Mata in kursen och vinden (magnetisk variation och deviation sätter vi till noll den här gången)

dsc00255

Och fram hoppar vinkeln vi behöver hålla upp mot vinden (WCA), som är 12 grader, den kurs vi ska hålla samt den fart vi i själva verket rör oss med mot målet – 112 knop. I det här fallet har vi lite medvind och kommer alltså att röra oss snabbare än vad planets ”hastighetsmätare” visar.

dsc002561

Responses

  1. Det är snart nio år sedan jag sist använde min ”flight computer”, samma modell: E6-B. Det går väl att göra alla beräkningar en flygare behöver på den men jag inser att jag glömt mycket.
    Det blev så att jag gjorde mina driftfärdplaner i lugn och ro och utgick från 0-vind och löste problemen med vinden under flygningen. Det blev ändå nästan aldrig som meteorologen hade sagt.
    GPS nämnde du inte. Jag har aldrig använt det för det fanns inte i planen jag flög.
    Philip hade en liten dator med kasettband och utskrift på pappersremsa typ kassakvitto. Den programmerades med Basic. Används det språket på Texas Instrument-datorn?
    Min flyglärare löste problemet med alltför låga moln för VFR med att lämna IFR färdplan. Jag ser i min flygdagbok att jag gjorde tre sådana en-timmes lektioner helt i moln så när som på start och landning. ILS-landningarna och radion skötte flygläraren. Jag nämner inte hans namn för det var visst inte tillåtet att flyga instrument ”på riktigt” med PA38. Instrumenten skulle vara i dubbel uppsättning. Men faktiskt fanns två höjdmätare i PA38: orna men inte i våra PA28: or.
    Nostalgisk bläddrar jag i de gamla flyghandböckerna för PA38, PA28 och Robin R-2160. På mitt knäbord typ pintoboard är papperet nästan fullklottrat. En del kråkfötter vittnar om stress.
    De stora flygkartorna är hopvikta på ett sätt så att de vanligaste flygvägarna ska gå lätt att få upp men jag minns att ibland blev det rätt knöligt i kabinen.

  2. Det var tjugo år sedan jag tog flygcert så brottet mot flygreglerna är väl preskriberade.
    Det var en överraskning att ”kolon” + annat tecken ger upphov till en smiley.
    :(

  3. Tagit bort gubbarna ur din kommentar.

    GPS är ett intressant ämne som förtjänar ett eget inlägg – kommer om några dagar!

    Min räknare har inget riktigt programmeringsspråk, som basic, utan låter en lagra sekvenser av de matematiska funktioner tillsammans med en del grundläggande funktioner för variabler, input och output. Eftersom det finns ganska många matematiska funktioner – inklusive grafritning – inbyggt, så räcker det ganska långt.

    Ang. låga moln så inser jag att jag snart börjar låta gnällig över väderförhållandena, så jag har bestämt mig för att inte skriva mer om den saken på ett tag :-)


Kommentera

Kategorier

