Skrivet av: Sven Wennerström | 28 december, 2008

Slutet nära för Barkarby flygfält

barkarby

Uppdatering 091124: senaste nytt om fältet är att flygklubben har nekats prövningstillstånd av Svea Hovrätt. Jag har sedan jag skrev inlägget nedan skrivit ytterligare två inlägg i frågan, som ger en lite mera uppdaterad bild: Slutet för Barkarby flygfält och Inget prövningstillstånd för Barkarby flygfält.

Uppdatering 090918: det har hänt en hel del rörande allmänflyget i Stockholm sedan jag skrev det här inlägget. Frågan är komplex och jag är för dåligt insatt i alla turer för att kunna ge någon klok analys av läget. Barkarby Flygklubb har en del information på sin webbsida. På kort sikt ser det fortfarande brunt ut – inte minst skolningen kommer att lida ont av nedläggningen. Men höjer man blicken lite tycker jag det finns betydligt fler positiva tecken nu jämfört med när jag skrev inlägget. Det finns en tydlig önskan om att hitta en långsiktigt hållbar lösning och så vitt jag kan se så finns även samarbetsviljan. Detta samtidigt som i vart fall min flygklubb upplever att det är ett fortsatt stort – för att inte säga ökande – intresse för privatflyget. Alla som vet mer eller har åsikter i frågan är varmt välkoma att maila mig eller kommentera inlägget. /SW

Om bara ett par dagar läggs Barkarby flygfält ner. Järfälla kommun vill att området ska lämna plats åt bostäder. Fem stycken byggföretag är anlitade för att bygga och redan talas det om hur husen kommer att färgsättas. Från och med årsskiftet ska all normal flygtrafik vara avvecklad och under det första halvåret 2009 ska det bara vara tillåtet att starta, för att forsla bort alla de flygplan som står på flygfältet.

Kanske.

För nu har Barkarby flygklubb greppat det sista halmstrået och skickat ett brev (Word-format) till Järfälla kommun där de förklarar att de anser att uppsägningen inte är juridiskt riktig och att de avser fortsätta verksamheten som vanligt. Inget av de fem byggföretagen tycks heller ha någon idé om när de kan sätta skoporna i jorden – jord som först måste genomgå en omfattande sanering, på samma sätt som för Tullinge.

Låt mig först vara tydlig: jag förstår Järfälla kommun till fullo, även om jag tycker att de har fel. Barkarby flygfält är ett stort stycke mark, attraktivt beläget med både närhet till Stockholm, Barkarby handelsplats och Järvafältet. Och viktigast av allt, den kommunpolitiker i Stockholmsområdet som säger sig vilja prioritera bostadsbyggande riskerar inte kritik från väljarna.

Dessutom lider privatflyget av ett PR-problem, som jag skrivit om tidigare. Flyg är för många synonymt med buller, säkerhetsrisker och miljöfarliga utsläpp. Klubbarna är generellt dåliga på att hantera problemet och Barkarby FK är inget undantag: brevet ovan är daterat den 19 december i år, bara två veckor innan det är dags att flytta och mer än 1,5 år efter det att arrendet sades upp (7/5 2007). Det är inte seriöst.

För oss småflygare i Stockholmsområdet är nedläggningen av Barkarby tragisk. Det är det enda flygfältet i hela regionen som både är vikt för allmänflyget och som har en hårdgjord bana. En asfalt- eller betongbana är en förutsättning för att kunna bedriva verksamhet året runt. Också vi som flyger från Bromma påverkas, eftersom Bromma har restriktioner som gör att vi exempelvis inte kan träna landningar där. Så för egen del ser jag naturligtvis helst att Barkarby flygfält på något mirakulöst sätt räddas kvar tills det finns ett vettigt alternativ i närområdet.

sv-flyg

Men det är inte bara av egenintresse som jag tycker att hanteringen av Barkarby är usel. Jag hade gärna velat skriva något om den svenska flygbranschen, hur många som sysselsätts och vilket ekonomiskt värde den har. Men jag hittar inga siffror. Kanske skulle man kunna tro att exempelvis intresseorganisationen Svenskt Flyg skulle ha det lätt tillgängligt på sin webbplats. Hade det funnits siffror lätt tillgängligt, så hade man kunna argumentera för att Barkarby är ett centrum för den svenska flygindustrin (förvisso inte det enda, men ett av mycket få) och man hade faktiskt kunnat göra ett seriöst försök att sätta en prislapp på nedläggningen. Helt enkelt kommit med några Riktigt Jävla Hårda Fakta, för att citera en tänkare i en minst lika utsatt bransch.

Och med fakta kan man driva opinion. Och opinion kan driva även fega kommunpolitiker att våga säga något annat än ”bostadsbyggande” för att istället ta vara på och utveckla det som är unikt med Barkarby flygfält.

Annonser

Responses

  1. I takt med att vårt arma land berövats sitt flygvapen har det varit en tröst att åtminstone flottiljernas startbanor fått vara kvar, till gagn för de som när en längtan att flyga. Det skär i hjärtetrakten att kommande generationer kommer att minnas namn som Barkaby, Bråvalla eller Tullinge som bostadsområden eller, ännu värre, som ett bra ställe att storhandla.

    Nu tänker jag tjura och titta på ”Gula divisionen”.

  2. Det finns ingen anledning att så här ensidigt fatta beslut om att stänga Barkaby. Lika lite som när man stängde Tullinge. Om man samarbeta och hjälps åt gåt det det alltid att få fram vettiga lösningar. Ingen vill ju hindra utvecklingen. Allra minst vi som flyger. Låt det nya året bli öppning för ett bra samarbete. Stig Ekström i Täby

  3. Glöm inte Bulltofta ;-)

  4. Frågan är i egentligen vad som är bäst ur miljösynpunkt: En nybyggd stadsdel med en massa folk o trängsel…eller ett flygfält där man flyger pistonkärror?

    Järfälla kommun gör Sthlm en björntjänst och flyttar huvudbyn längre norrut s a s…..

  5. Min åsikt är att staden – och miljön – mår bra av att Stockholm förtätas och att det finns mycket gott om plats att bygga på.

    Men överallt där det börjar planläggas rusar de näraboende till det lokala grönområdets försvar. ”Bygg gärna, men inte på min bakgård”. Och som opinionsläget är nu, så är det helt enkelt mycket lättare att göra Stockholms småflygare fältlösa än att ta striden med de boende kring vilket obebyggt område som helst.

    Därför är det så viktigt att fortare än kvickt komma igång med ett långsiktigt och seriöst opinionsarbete. Nästa strid om småflyget på Bromma är förmodligen närmare än vi tror…

  6. […] jag har skrivit tidigare om Barkarby. Först Slutet nära för Barkarby flygfält och för inte så länge sedan Slutet för Barkarby […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: