Skrivet av: Sven Wennerström | 5 december, 2008

Avklarat prov

pega11

Förra bilen var en Peugeot 305 SR, 1983 års modell: tidlös skönhet och dekaltrimmad prestanda. Den bilen lärde mig faktiskt en del som kom till nytta i dagens avklarade flygteoriprov, Aircraft General Knowledge . Till exempel hur det luktar när en kabel brinner. Eller vilka instrument som inte behöver strömförsörjning för att fungera.

Det senare fick jag reda på en gråmulen oktoberdag för tre år sedan. Vi var på väg söderöver när vi susar förbi en bärgningsbil. ”Undrar hur fort en sådan får köra med en bil på släp” klämmer jag ur mig utan att tänka på alla de högre väsen som letar efter ett tillfälle att straffa mig för mina synder.

Mycket riktigt. Någon mil innan Norrköping kollar jag av instrumenten och ser hur alla visare – utom hastighetsmätaren – dyker till nolläget samtidigt som motorn tvärstannar. Vilket, milt uttryckt, kändes sådär en fredageftermiddag på europaväg 4.

Nåväl, vi fick lära oss hur snabbt en bärgningsbil får köra. Samt annat viktigt, som t.ex. vad jourmekaniker, hyrbil och generatorrenovering kostar.

Men inget av det lyckades förminska kärleken till denna charmiga fransos, byggd av återvunnit staniolpapper och förstärkt med tectyl och rust eater. Det var utan tvekan en sorglig dag i våras när jag på ett mycket slarvigt sätt körde av höger bakhjul och därmed slutgiltigt dömde bilen till fragmentering och återvinning.

Men, för att återvända till dagens aktivitet: egentligen hade jag tänkt att skriva två prov den här veckan, men det var nog lite optimistikt med tanke på hur min kalender ser ut. Aerodynamiken får vänta till nästa vecka, vilket gör att jag i skrivande stund har tre prov avklarade och sex prov kvar.

Responses

  1. Av gamla bilar får man ofta nya erfarenheter :)


Kommentera

Kategorier

