Skrivet av: Sven Wennerström | 29 november, 2008

PEXO

pexo

Uppdaterad: lika bra att använda rätt benämningar på kurserna… för den som vill veta vad de innehåller finns kursplanerna här..

Flygteori två kvällar i veckan, resor och elände har gjort att jag inte varit så snabb med att skriva av Luftfartsstyrelesen teoriprov – allt som allt nio stycken. Men nu har det lugnat ner sig lite och det var således dags att smita förbi vännerna på Airways för lite provskrivning.

För vart och ett av proven som ska skrivas, måste man först klara motsvarande prov på skolan, det så kallade skolprovet. När sedan skolchefen registrerat det som avklarat i luftis provsystem PEXO, så kan man skriva det ”riktiga” provet.

Provet är webbaserat och man sitter vid en dator och skriver. När man är klar får man direkt reda på om man är godkänd eller inte. Då och då sticker en provvakt in huvudet och kollar att man inte fuskar.

Idag skrev jag human factors human performance and limitations och kommunikation VFR Communications. Den första handlar om hur människan fungerar i flygmiljön – inte minst viktigt i säkerhetssammanhang – och kommunikation handlar som namnet antyder om hur radion och radiokommunikation fungerar. Båda proven gick bra, det vill säga att jag hade mer än de 75 % rätt på frågorna som krävs. Precis hur det gick får jag antagligen reda på i nästa vecka, när jag träffar skolchefen nästa gång.

Planen är att skriva av mer än häften av de nio proven innan jul. Med det eländiga vädret och bristen på dagsljus går det ju ändå inte att flyga :-(

Nästa gång, förhoppningsvis nästa vecka, ska jag skriva proven i aerodynamik principles of flight – aeroplane och luftfartyget generellt Aircraft General Knowledge. Precis som dagens två prov är de inte särskilt betungande om man har studievana sedan tidigare.

På tur efter det kommer navigationsprovet, vilket är den kurs jag läser för tillfället, och meteorologikursen som sätter igång i mitten av december. Med lite tur kommer jag att ha gjort fem av nio prov innan det är dags för julledighet.

Responses

  1. Pluggar du fortfarande? Om du gör det så kanske vi ses den 12/1 då jag kommer vara klubbvakt. Ser i schemat att du ska vara vakt dagen efter mig. ;-)

  2. Japp, håller på med MET och har ALOP kvar efter det. Kommer dock inte ihåg om det är kurs eller inte just den 12/1.


Kommentera

Kategorier

