Skrivet av: Sven Wennerström | 14 november, 2008

Flygstudent

grejsaker

Nu har det flugits! Och det är hög tid att lämna en liten lägesrapport. Drygt fyra timmar är inskriva i min loggbok fördelade på tre tillfällen och det känns som om jag har kommit igång på allvar.

Sammanfattningsvis: det är vansinnigt roligt! Att fara omkring i tre dimensioner. Att faktiskt vara den som styr. Att känna vinden rycka tag i flygplanskroppen. Att se Mälaren och Stockholm från ovan. Att samsas med Malmö Aviations jetkärror på en riktig flygplats. Att trycka in sändarknappen och prata i radio så att alla hör – och känna att fraseologin börjar sitta. Att dra på full gas, dra spaken i magen och se Solvalla försvinna under planets buk.

Inlärningskurvan är brant. Jag hade faktiskt inte riktigt räknat med att det skulle gå fullt så fort att introducera alla de moment som vi gått igenom. Nu är tid att smälta allt detta, få fler timmar i luften, sortera in kunskapen och få delmomenten att sitta.

Senast vi var ute och flög, min tålmodige lärare och jag, inledde vi på allvar landningsträningen. 11 studs-och-gå på Barkarby blev det innan vi satte kurs mot Bromma igen. Landningsvarvet komprimerar de flesta moment jag lärt mig under ett fåtal intensiva minuter. För en nybörjare kräver det att koncentrationen är på topp och i samma stund som hjulen smyyyger sig ner på asfalten (typ…) så börjar det om från början. Svettigt och mentalt uttröttande, men stimulerande när allt funkar. Sammanlagt har jag med mer eller mindre hjälp (oftast mer) satt hjulen i backen 20 gånger.

Att styra ett flygplan påminner faktiskt lite om att ratta en segelbåt: samma märkliga kombination av distinkta rörelser och mjuk framförhållning. Och man har samma direkta kontakt mellan handen, roderytorna och det man färdas i – vatten eller luft.

Så nu ser jag fram emot fler flygtimmar. Massor av flygtimmar för att nöta in alla momenten och bli säkrare i luften. Timmar som dessvärre är en bristvara när dagarna är korta och vädret ostadigt.

Responses

  1. Innan Vän av Ordning läser det här: nope, det är inte SE-KFZ som jag har flugit på bilden, utan en maskin som tillhör Barkarby Flygklubb. Saknar än så länge bra flygbilder från Stockholms Flygklubb.

    Det är dock inte så mycket som skiljer. FZ har väl lite fräsigare elektronik.


Kommentera

Kategorier

