Skrivet av: Sven Wennerström | 7 november, 2008

Väder i telefonen

Uppdaterat: har också hittat en Dashboard widget som visar och tolkar METAR.

bild-11

Tidigare har jag bara varit väderperiodare: på vintern har jag nervöst tittat på väderlekrapproterna för att inte missa de få snöchanser som bjuds i Stockholm och likaså när det är dags för båtåka är det återigen viktigt att ha koll på vad som händer i atmosfären. Däremellan har jag inte alls brytt mig mer än att jag tittat ut för att konstatera om det behövs vantar och mössa eller inte.

Med flygandet har det där förändrats, nu tittar jag på väderleksrapporten för Bromma flygplats i tid och otid. Dessutom har jag hittat fram till den utmärkta lilla Java-applikationen MetLet, som hela tiden har aktuellt väder i telefonen för de flygplatser man väljer ut. Mycket praktiskt och dessutom gratis, något man inte är bortskämd med i den här branschen.

dsc00211

För närvarande råder följande väder utanför kontoret (åt Brommahållet): ESSB 071020Z 11009KT 9999 FEW021 06/02 Q1026. Vad det betyder kan du lära dig här.

Kommentera

Kategorier

