Skrivet av: Sven Wennerström | 28 oktober, 2008

Lite gnäll på LA

La är kul, så bortse från den gnälliga tonen i det här inlägget och läs nästa istället. Det är mycket mer positivt. Seså, cirkulera, här finns ingenting att se.

Har ni tänkt på att det alltid är dassiga färger och dåligt ljud i alla bakom-kulisserna-filmer som ibland ligger med på DVD-skivor. Det ser helt enkelt ut som en tråkig hemvideo.
Hollywood är som en bakom-kulisserna-film. Dassiga färger, ganska skitigt och ett otal mer eller mindre lyckade försök att göra business med den enda affärsidén att man finns på Hollywood boulevard. Det skulle förvåna mig om någon enda Hollywoodstjärna frivilligt sätter sin fot här (vilket ständigt antyds i reklampamfletterna) utom när det är dags att hämta en statyett på Kodak Theatre. Det borde inte jag heller göra. Något som det finns gott om är dessutom ställen som erbjuder L Ron Hubbards verk och ger möjlighet till Scientologtester.

Den berömda skylten skymtar genom smoggen.

Den berömda skylten skymtar genom smoggen.

Om Hollywood var precis vad man kunde förvänta sig så är Los Angeles en tragisk besvikelse. Smuts, kackerlackor, hemlösa och prostituerade vart man än tittar. Och bilar. Hela stan är inte annat än breda gator och parkeringshus. Kanske har jag haft otur och fått ett hotell i en dålig del av staden, tänkte jag, men när jag försiktigt frågade portiern om hur man bäst skulle ta sig ”downtown” fick jag bara en frågande blick tillbaka. ”This is downtown”. Jag menar ”downtown-downtown”, försökte jag ännu mera trevande. ”This is downtown-downtown” hävdade tjejen bakom disken. Men om jag ville kunde jag ju traska fram och tillbaka på Figueroa ett par gånger så kanske jag skulle bli nöjd. Hur nöjd man nu blir av den ödsliga kylan i en skog av bankpalats.

Och när jag ändå är i gnälltagen: med mina svenska politiska perspektiv (som ju iofs är halvkommunistiska i kontexten) så trodde jag – med senaste tidens finansiella härdsmälta som fond – att det kanske skulle vara en bra idé att hålla igen lite på utlåningen till folk som uppenbart inte har möjlighet att betala tillbaka. Det tycker inte Toyota, som lockar med en $ 1000 cashback för den som lånefinansierar en bil – för med de 1000 dollarna på fickan kanske även DU blir godkänd för lånet. Mer verklighetsanknuten reklam finner man på stortavlorna som berättar om att det kostar $ 199 att få hjälp med att fylla i blanketterna under Chapter Seven, personlig konkurs.

Responses

  1. Detta var verkligen ett dystopiskt inlägg. Men det läskigaste är kanske att du kommer att ha vant dig efter tre dagar när den värsta kulturchocken har lagt sig.

  2. Eller så gör man som kollegorna här: resignerar, tar taxi vart man än ska och glömmer bort att downtown LA existerar. Dom tycker förresten jag är en mycket märklig och suspekt person eftersom jag råkade nämna att jag tog bussen till kontoret… :-)

  3. Ja, för man vet ju vilka det är som åker buss. Särskilt i LA ;-)

    Köp nu något roligt med dig hem!


Kommentera

Kategorier

