Skrivet av: Sven Wennerström | 25 oktober, 2008

Restagen

Sitter i gaten på Arlanda och väntar på att få kliva ombord, uppstigen vid en tidpunkt då anständiga människor går och lägger sig. Framför mig har jag en vecka med 8 olika flighter. Atlanten korsas med en 747 på ditvägen och en 777 på vägen hem. Dessutom tre resor med A320, två med 757 och en med  CRJ 700. Med denna digra resplan i handen funderar jag på vilka plan jag helst åker reguljärt med. Dags för en Top5-lista!

Strax utanför listan hamnar 737 och A320. Bra och bekväma båda två, men ack så tråkiga. Tvingas jag välja så tror jag att jag inbillar mig att Airbusen har en centimeter extra utrymme i huvudhöjd, vilket ger den ett knappt övertag över sin amerikanska rival.

Plats 5: MD-80

Gammal, bullrig och dricker upp en halv oljekälla bara för att komma i luften. Men sitter man långt fram är den suveränt tyst och bekväm.

Plats 4: RJ100

Har jag flugit så många gånger mellan Stockholm och Malmö att jag känner igen varenda litet ljud under flygningen. Tyst och fin, förutom när klaffarna rör sig. Då låter det som om planet ska brytas i stycken. Sådana här stångas jag med när jag startar och landar på Bromma.

Plats 3: Boeing 777

Modernt i alla avseenden. Rymligt. Tyst. Men lite tråkigt. Förra gången jag flög med denna typ hade en av samma sort missat banan på Heathrow och planet jag flög med tappade delar i luften. Så den får vara med för spänningens skull :-)

Plats 2: Saab 340

Lite oväntad kanske. Trångt och massa buller, men med en oöverträffad känsla av att flyga smått. Bästa valet för att ta sig mellan Stockholm och Småland. Förra gången jag flög med en sådan fick jag också en lektion i isbildning: motorerna började morra och hela planet riste när vi flög in i dimman. När avisningen av propellrarna började verka fick vi höra ljudet av hur isbitarna slog in i flygplanskroppen. Mäktigt.

Plats 1: Boeing 747

Störst, bekvämast och själva symbolen för långväga resande. Inte mycket går upp mot känslan när denna jätte sätter fart.

Kommentera

Kategorier

