Skrivet av: Sven Wennerström | 23 oktober, 2008

Dags att flyga!

Så var det till slut dags att sätta sig i planet och ta den första flyglektionen. Utrustad med elevtillstånd, medlemskap i Stockholms Flygklubb och med en ny och fin id-bricka som ger mig tillträde till Bromma Flygplats klev jag ner i en av klubbens PA-28:or.

Det var ganska blåsigt, nästan rak sidvind på banan och rejält hoppigt uppe i lufthavet. Men det påverkade inte lyckokänslan av att faktiskt ha kommit igång på allvar. Att hålla i rodren och känna hur flygplanet svarade. Det kommer att tid innan allt sitter hyfsat, men det verkar på intet sätt är omöjligt.

Förutom denna första dryga timme i luften har jag läst teori i någon halvannan månad. Proven i radiokommunikation är färdiga (tillsammans med provet som certifierar mig såsom kunnig i engelska språket). Innan jul kommer jag att ha hunnit skriva ungefär hälften av teoriproven. Resten av teorin läser jag i vår och sedan återstår att se i vilken takt den praktiska utbildningen fortlöper. Vågar man hoppas på att man börjar se slutet under nästa sommar?

Länklistan är uppdaterad med några av de flygrelaterade bloggar jag brukar läsa. Flight Level 390 uppdateras ganska sällan, men inläggen är långa, välskrivna och alltid intressanta och spännande. Sveriges flygblogg nummer ett är Linn, som till vardags rattar businessflyg på Waltair. Lite mindre och mer privatflyginriktade är Robin von Posts Flog och Bosses Flog. Robin är stationerad i min gamla hemstad Linköping. Bosse är liksom jag hemmahörande i Stockholms FK. Slutligen Lennarts Flight Blog. Lennart är kollega och hängiven privatpilot och cyklist.

Nåväl, efter landning i den kraftiga sidvinden och taxning till klubben för att fixa med pappersarbetet, ser vi en inkräktare i hangaren:

Responses

  1. Kul med en till bloggare från Stockholms Flygklubb :-)
    Hoppas det gå bra med flygningen för dig och du har säkert många roliga timmar att se fram emot.

  2. Tack! Vi ses kanske i den lilla röda stugan någon gång.

  3. ”Fox One” deklarerad? ;-)

  4. […] får fint besök Som Sven redan skrivit om fick Stockholms Flygklubb fint besök för några dagar sedan. Det var en räv som […]

  5. […] drabbats än, det närmsta faunan jag kommit har varit någon lite för närgången fågel och en räv som strök omkring SFK:s stuga på Bromma. Rate this: Share this:TwitterLike this:GillaBli först att gilla denna […]


Kommentera

Kategorier

