Skrivet av: Sven Wennerström | 13 oktober, 2008

Höstfärger

Om jag någon gång gnäller över att jag bor för långt från stan – glöm det. Jag bor bredvid en skog, fylld av små stigar och solvarma berghällar. Två minuter från min ytterdörr börjar löpspåret. Tio minuter till fots till badplatsen. Och om jag skulle gnälla på stockholmskt buller, avgaser och stress, påminn mig om att skärgården ligger blott ett par minuter bort.

Just nu är det dessutom den bästa tiden att vara ute. Hög och klar luft och underbara färger. Så vad passar väl bättre än att försöka plåta lite?

Höstpromenaden kombinerades med en enkel övning: färg. Varför blir de varma intensiva höstfärgerna grådassiga och trista när de fångas av kameran? Och hur kan man komma ifrån det?

För övningens skull, är bilderna i inlägget är inte färgjusterade i efterhand utan visas precis som de blev efter RAW-konverteringen (inklusive Apple-defekterna). Det enda som gjorts i efterhand är ”oskarp mask” för att de ska passa bättre för återgivning på skärmen.

Nu hävdar kanske vän av ordning att färgerna lätt kan justeras i efterbehandlingen. Sant, men det finns två skäl till målsättningen att få bilden i kameran att ligga så nära slutresultatet som möjligt:

1. Det är tidseffektivt. Jag har inte ro att sitta i timmar framför datorn och pilla med bilderna. Dessutom är jag inte särskilt bra på det. En minuts arbete med kamerainställningarna sparar mig minst 10 minuter framför datorn.

2. Det finns begränsningar för hur mycket som går att göra med datorn. Utbrända partier, brus och knapphändig information i raw-filen kan inte justeras hur mycket man än jobbar med bilden.

Responses

  1. Har ställt mig samma fråga faktiskt, eftersom jag fascineras av färgerna! Bästa färgåtergivningen hittills har jag fått med den sunkiga mobilkameran… Slutsats?


Kommentera

Kategorier

